Geef jouw klanten een unieke brand experience
Marketing

Unieke brand experience met jouw contentmarketing leveren doe je zo

5,00/5(3)

De sleutel om  vindbaar te zijn op het internet is het toepassen van contentmarketing. Er wordt vaker afgeweken van traditionele marketing omdat het veel kost en je krijgt in verhouding er minder voor terug. Je moet weten dat elke 60 seconden 65.000 foto’s verschijnen op Instagram en dat we elke minuut 3,8 miljoen keer zoeken naar oplossingen voor problemen via Google. Contentmarketing klinkt veelbelovend, maar hoe zorg je ervoor dat de boodschap blijft hangen bij je doelgroep? Door hen een unieke brand experience aan te bieden! In dit artikel bespreken we hoe een unieke brand experience goed samenhangt met contentmarketing.

In één van onze voorgaande edities van Webinar Beyond Marketing deelt Muriel Vandermeulen (CEO van We are the words), na 20 jaar ervaring in het runnen van haar eigen agency, interessante inzichten over het creëren van content dat je bezoekers ook echt raakt en een indruk nalaat. Bekijk hier de volledige  webinar.

Goede content is een momentopname, zeer goede content is een experience

Je kunt echt goede woorden bedenken of goed geschreven pagina’s of video-inhoud hebben, maar toch is het belangrijkste de ervaring.”

zegt Muriel Vandermeulen, CEO van We are the words.

Iedereen kan contentmarketing doen en er is een overvloed aan informatie beschikbaar. Er zijn echter weinig bronnen die bezoekers onthouden. Maak daarom bij elke content een verhaal waarin de lezer zich kan identificeren. Een ander woord voor experience marketing is engagement marketing en zoals de benaming zegt, je moet je bezoeker boeien met je content. De enige manier waarop je dat gedaan krijgt is door de connectie tussen je merk en de consument te boosten.

Voorbeelden van merken met een buitengewone brand experience

Red Bull – de meester in unieke brand experience

Als je één merk kan opnoemen dat een kei is in het toepassen van unieke brand experience is het Red Bull. De marketinginitiatieven die het merk lanceert is gebaseerd op het intens beleven van ervaring. Red Bull is grotendeels betrokken bij alle extreme sporten waardoor de doelgroep het merk koppelt aan opwinding en het verleggen van grenzen. Experiential events zijn een prachtige soft sell techniek dat kan lijden tot positieve merkassociatie. Red Bull begrijpt hun doelpubliek en voeren vooral promo met social media content. Deze kanalen zijn voor een groot stuk verantwoordelijk voor hun succes.

Smirnoff

In London is het voor veel jongeren tijdens het weekend en festivalperiodes moeilijk om veilig thuis te geraken van bars en nachtclubs. Daarom is Smirnoff een samenwerking aangegaan met de LGBT Foundation om kwetsbare personen die deze begeleiding nodig hebben te geven. De hulpverleners worden “Soho Angels” genoemd en zijn onderdeel van een grotere campagne “We’re open”, waarmee Smirnoff gendergelijkheid wil aanmoedigen en de cultuur van het nachtleven wil veranderen. Omdat er een gebrek is aan positieve rolmodellen in de media, wil Smirnoff deze rol vervullen.

Nike Lunar Epic

Nike heeft een loop-arena in de vorm van een schoenzool geplaatst in hartje Manilla. In het thema van de lancering van de LunarEpic sneakers, wil het merk lopers uit hun comfortzone trekken. De loop arena is voorzien met ledlampen waarmee de lopers gepersonaliseerde avatars kan maken die met je meelopen. Zo kun je tegen jezelf racen om je prestaties te verbeteren. Buiten de eigen producten, wil Nike het belang van lichamelijke beweging in de kijker zetten. Het merk toont aan dat dit op een leuke en tegelijk uitdagende manier kan gebeuren. Met marketinginspanningen als deze, blijft Nike aan de top van de athletic wear industrie staan.

De klant wilt jouw product omwille van de unieke brand experience

We moeten altijd een op de behoefte gebaseerd kader bieden, de customer journey gaat over behoeften

– Muriel Vandermeulen, CEO van We are the words.

Om een unieke beleving aan je klanten te geven, moet je altijd bekijken of je product of service een specifieke behoefte kan volbrengen. Deze behoeften kunnen veiligheid, hedonisme, nieuwheid, waarde of erkenning zijn. Neem nu de corona crisis als uitgangspunt, je mag niet buiten komen door de lockdown en de consument is bezorgd. Luister in uitzonderlijke tijden als economische of humanitaire crisissen daarom heel goed naar de behoeften van de klant en laat zien dat je als merk meevoelt met de hele maatschappij. Stel de klant gerust en toon als bedrijf, je menselijke kant.

Bedrijven die perfect weten wat de klant wil en werken met een beperkt assortiment, zijn digitally native vertical brands. Deze innovatieve bedrijven zijn ontstaan op het internet en hebben controle vanaf de productie tot wanneer het product in handen is van de klant. Deze merken kunnen zich volledig wijden aan het optimaliseren van de unieke brand experience omdat de kosten lager liggen dan bij gewone retail.

Een voorbeeld van een digitally native vertical brand is het horlogemerk Daniel Wellington. Dankzij innovatieve influencer marketing is het bedrijf van 2012 tot 2016 gegroeid naar een omzet van 200.000.000 euro. In 2016 bedroeg de nettowinst 48%.

Maak content dat menselijk is

Maak geen content omdat iedereen dit doet.  De lezers kunnen je altijd slechte ratings of slechte kritiek geven, dus maak content die de consument echt wilt horen.

Brand experience is het medium, niet de content” 

zegt Muriel Vandermeulen, CEO van We are the words.

Een unieke brand experience zorgt voor een diepere connectie tussen het bedrijf en de klant. Dit is nodig omdat de consument steeds meer verlangt naar producten en services op maat. Daarbij komt dat de klant altijd denkt dat hij of zij rationele beslissingen neemt omdat de persoon in kwestie meer onderzoek doet en vergelijkt met de concurrentie. In realiteit blijft de mens een emotioneel vatbaar wezen en is het als bedrijf aan jou om deze gevoelens in de juiste richting te sturen zodat de klant jouw merk levenslang zal onthouden.

Ben je op zoek naar manieren om de branding van je bedrijf op te bouwen of te optimaliseren? Klik hier om een overzicht te krijgen van de beste agentschappen in branding, die je kunnen helpen om je doel te bereiken.

**dit artikel kreeg een update in maart 2021**

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email