TikTok – Nieuwe applicatie, nieuwe spelregels.
Laatst geüpdate op 29 april 2021 om 04:13 pm
TikTok is een nieuw, populair sociaal netwerk en haalt Instagram in op het gebied van aantal actieve gebruikers. Deze app biedt een unieke kans om in contact te komen met een actief publiek door korte video’s te maken.
TikTok biedt een nieuwe creatieve manier om een doelgroep te bereiken en evenwel om waarde te creëren. Dit is niet enkel zo voor de jongere doelgroep. Momenteel heeft het platform 1,2 miljoen gebruikers ouder dan 25 jaar.
Op vlak van advertenties bevindt TikTok zich anderzijds nog in kinderschoentjes. Omdat het nog een relatief jong platform is, zijn niet alle merken klaar om te adverteren. Nu is een perfect moment om deze opportuniteit te gebruiken om als een van de eerste te adverteren op TikTok.
Real People, Real Videos.
In tegenstelling tot Instagram- of YouTube-video’s kunnen video’s op accounts, zonder één enkele abonnee, miljoenen weergaven krijgen. Content kan flexibel gemaakt worden en staat centraal bij TikTok.
Maar welke advertentiemogelijkheden biedt het platform?
Advertentiemogelijkheden op TikTok
TikTok biedt 2 algemene hoofdmodules aan om op het platform te adverteren. Hieronder bekijken we de twee opties die er zijn en welke het beste bij een merk past.
Advertenties met zelfbedieningsoptie
In-feed native ads: deze advertenties verschijnen in de native nieuwsfeed. Deze gesponsorde berichten kunnen CTA’s bevatten die naar een website of app-downloadpagina naar keuze leiden.
Dit is het enige advertentieformaat op TikTok met de zelfbedieningsoptie. Net als op Facebook of Google stel je een bod in en het (Tiktok) organiseert een advertentieveilig om te bepalen of de advertentie op een bepaald moment wordt getoond aan een persoon die we targetten. Hiervoor bestaan er drie verschillende prijsmodellen:
- CPC (kost per klik)
- CPM (kost per duizend impressies)
- CPV (kot per weergave)
Formaten waarvoor een TikTok-accountmanager vereist is
TikTok biedt ook campagnes aan die verder gaan dan “gewone” videoadvertenties. Om dit formaat te gebruiken, is er een groter/dedicated budget nodig en wordt er samengewerkt met een TikTok-accountmanager. De volgende advertentieformaten vereisen een vast budget op dagelijkse, wekelijkse of maandelijkse basis. De campagne-opties zijn:
- TopView: Reclamespots van 5 tot 60 seconden die automatisch worden ingeschakeld wanneer de gebruiker de applicatie opent. Dit advertentieformaat in TikTok is geschikt om het imago en de herkenning van het bedrijf op te bouwen.
- Brand Takeover: een advertentie in groot formaat die wordt weergegeven wanneer de gebruiker de app opent. Dit is de duurste optie voor het kopen van advertenties op TikTok. TikTok staat slechts één advertentie per dag toe om een categorie over te nemen. Dit betekent dat de advertenties op één hele dag, binnen een bepaalde categorie naar keuze, wordt afgespeeld.
- Branded Hashtag Challenge: een Thematische activiteit met een gemeenschappelijke hashtag. Hoe eenvoudiger en interessanter de actie die in het frame wordt gevraagd, hoe meer UGC (User Generated Content) er zal verschijnen.
- Branded effects: met deze advertenties kunnen merken aangepaste AR filters maken die gebruikers in hun inhoud kunnen opnemen. Dit is vergelijkbaar met Snapchat en Instagram.
Wat echt het verschil maakt op dit platform is het targeten op interesses of gedrag. Targeting op interesses werkt op dezelfde manier als bij andere sociale platformen. Dit gebeurt door een selectie te maken van interesses die relevant zijn voor de doelgroep. Met deze vorm van targeting, kan je mensen bereiken op basis van hun gedrag in de afgelopen zeven of vijftien dagen. Deze vorm is eerder uniek voor TikTok en een meerwaarde om campagnes nog gerichter in te stellen. Hiermee maakt TikTok duidelijk het verschil.
Een aantal interesses die getarget kunnen worden zijn: Reizen, Eten&Drinken, Dieren, Auto’s, Gaming, Nieuws & Entertainment…
Hierbij audience informatie voor TikTok inventory in België (telling van December 2020)
Best practices in TikTok
Adverteren en communiceren op TikTok daagt ons uit om verder te gaan dan de traditionele aanpak en echt te focussen op het publiek. Daarom moet je geen standaard, traditionele advertenties maken maar altijd de volgende zaken in het achterhoofd houden:
- Geef prioriteit aan verticale video’s: om ervoor te zorgen dat advertenties eruitzien als een native video, moeten alle video-items voldoen aan de aanbevolen advertentiespecificaties.
- Elke second telt: creëer TikTok en niet advertenties. TikTok heeft een eigen identiteit waar ze aan gehecht zijn. Na 2 seconden heeft de consument al beslist om verder te kijken (of niet).
- Begin met een indrukwekkend beeld: Begin met een video die de aandacht trekt om kijkers aan de advertentie te binden. De video moet dus voldoende stopping power hebben.
- Concentreer op alle belangrijke elementen: TikTok verbergt meestal de buitenste marges van frames. Daarom is het belangrijk om alle belangrijke elementen in het midden van de advertentie te plaatsen. Dit moet CTA en merknaam bevatten.
- Last but not least, ENTERTAIN. Gebruik humor en wees niet te serieus. Zorg ervoor dat de advertentie niet te commercieel overkomt, dit heeft vaak een negatief effect op campagneprestaties.
Waarom starten met Tiktok?
Het platform is uitgerust met de tools en mechanismen die resultaten van reclamecampagnes bijhoudt. Dit is handig om ze te analyseren en vooral te optimaliseren. De verschillende advertentieformaten en de nauwe band met de gebruikers, maakt TikTok onmisbaar en net zo goed. Daarom is het nu ook hét perfecte moment om TikTok te gebruiken omwille van de lage concurrentie bij de adverteerders.
Waarom bij MediaDonuts?
Als een ervaren reclamebureau en een exclusieve partner van TikTok, hebben we de nodige expertise en ervaring voor succesvolle TikTok campagnes.
Samen zoeken we naar de beste oplossing voor je campagne. Met de flexibele aanpak en het directe contact met één van ons campagne managers weten we altijd de perfecte balans en targeting te vinden voor het merk.
Succesverhaal van onze klant
Samen met DPG media lanceerden we een advertentie op de vooravond van The Voice. Hiermee wouden we zoveel mogelijk jongeren aanspreken en deze via de advertentie naar de website leiden. Aldus hebben we maar liefst iedereen in de door ons gedefinieerde doelgroep 4 keer bereikt waardoor we de klikratio zagen stijgen naar ongeziene hoogtes.
Vanwege de niet commerciële look en de relevantie van de campagne hadden we voldoende “stopping power” om mensen te doen kijken naar de video EN uiteindelijk ook verder te klikken naar de VTM GO app
Dit artikel werd geschreven door Omayma Taouil van Mediadonuts.