leads-e-mailautomatisering
Reclame & Marketing

Hoe we leads omzetten in klanten met behulp van e-mailautomatisering

5,00/5(1)

Wil jij ook meer doen met je volgers, connecties of nieuwe leads? Maar ben je bang om over te komen als een vervelende spammer? Vandaag gaan we dieper in op het omzetten van leads naar klanten, allemaal door het slim gebruiken van e-mailautomatisering. Door slimme automatisering hoeft dit helemaal niet veel moeite te kosten, en gaat het bijna helemaal vanzelf.

Wat zijn leads

Leads zijn niks anders dan ‘mogelijke klanten’. Leads kunnen voortkomen uit geïnteresseerden in een nieuwsbrief, je sociale netwerk of gelabelde geïnteresseerden. Ook kunnen leads voortkomen vanuit bestaande of voorgaande klanten. Eigenlijk is alles wat de kans op een nieuwe opdracht is, een lead.

Deze leads willen we natuurlijk omzetten in klanten. Wij zijn van mening dat e-mailmarketing hiervoor een zeer geschikt middel is. E-mailmarketing komt misschien wat ouderwets over en we worden allemaal wel eens horendol van de spam in onze inbox. Wanneer jij het echter slim aanpakt, kom je helemaal niet vervelend over!

Verstuur je bijvoorbeeld een maandelijkse nieuwsbrief? Of heb je een lijst van potentiële (nieuwe) klanten? Of wellicht zelfs een gesegmenteerde doelgroepen lijst op basis van LinkedIn Sales Navigator? Dan is het wellicht slim deze groep te gaan benaderen door middel van geautomatiseerde e-mails. Hoe je dit doet? En vooral: hoe je dit niet laat overkomen als spam? In deze blog leggen we het uit!

Houd het persoonlijk

Niemand houdt van spam mails welke algemene informatie bevatten. Deze gaan zonder openen naar de prullenbak. Buiten dat het zonde is van de moeite die je toch in deze mail hebt gestopt, is het beschadigen van je merknaam nog veel erger. Wanneer je dit namelijk te vaak doet, worden je e-mails binnen een oogopslag verwijderd, of word je zelfs als spam gemarkeerd. 

Natuurlijk is het makkelijk om een grote lijst contacten dezelfde e-mail sturen met programma’s als MailChimp. Hier is niks mis mee en het is bovendien helemaal gratis. Bovendien kun je met deze tools mooie templates met goed opgemaakte Call To Actions uitkiezen. Hierbij kun je gepersonaliseerde e-mails sturen met tags als %Firstname% voor een persoonlijke aanhef. Ook kan je mooie buttons en afbeeldingen toevoegen. Natuurlijk is dit allemaal nog niet zo spannend.

Het standaard, eenmalige mailtje met een persoonlijke aanhef is leuk, maar hiermee zal je je nog niet onderscheiden. Met de opvolging na het eerste contact kun je dat wel. Door slimme, geautomatiseerde, vervolgstappen in te stellen kun je je lead pas echt verrassen. Dit kan je doen door gebruik te maken van de automatiseringsstappen van bijvoorbeeld ActiveCampaign. Met deze tool kun je massa e-mailmarketing uitvoeren, terwijl je toch heel persoonlijk kan blijven. Je kunt je hele respondenten lijst in één keer mailen, terwijl niemand hetzelfde mailtje krijgt.

Zo kun je rekening houden met persoonlijke interesses. ActiveCampaign kan de content aanpassen naar bijvoorbeeld de locatie waar een klant interesse heeft, of een type product. Zo kun je bijvoorbeeld instellen dat (potentiële) klanten een bepaalde tekst te zien krijgen wanneer ze een bepaalde locatiepagina hebben bezocht. Alles is in te regelen in een centraal, overzichtelijk dashboard.

Laat de automatisering het werk doen

Wanneer je een flinke doelgroep hebt opgebouwd, wordt het handig om automatiseringen in te gaan zetten. Je kunt het op een gegeven moment niet meer handmatig doen, en het maken van fouten wordt dan ook steeds aannemelijker. Met slimme automatiseringen laat je je e-mailprogramma voor je werken, en kan jij je gaan focussen op de meest geïnteresseerden die overblijven!

Hier wordt het pas echt interessant. Onder het kopje automatiseringen kan je op basis van bepaalde acties e-mailmarketing automatiseren. Zo kun je een automatische reply e-mail laten versturen wanneer iemand het contactformulier heeft ingevuld. Hier kunnen weer verdere automatiseringen worden toegevoegd. Met if/else statements kun je hele reeksen instellen. Je geeft dus bijvoorbeeld aan, als dit gebeurt, dan dient deze vervolgstap te gebeuren.

Een goed voorbeeld hiervan is een slimme if/else statement op basis van interesse. Geeft een bezoeker aan geïnteresseerd te zijn in een bepaalde locatie? Geef deze persoon dan een tag met de bijbehorende locatie naam. Is er een nieuwtje over deze locatie? Dan krijgt deze bezoeker hier automatisch een gepersonaliseerd mailtje over. Zo krijgt deze bezoeker alleen nog informatie die voor hem of haar relevant is. 

 

Heb je een webshop? Dan is het interessant te werken met tags op basis van product interesse. Door middel van website tracking kunnen we e-mailautomatisering koppelen aan bezoekersgedrag. Heeft een bezoeker een product twee tot vier keer bekeken? Dan krijgt deze de tag “geïnteresseerd in product x”. Heeft deze bezoeker het product al meer dan zes keer bekeken? Dan krijgt deze over bijvoorbeeld een week een e-mail met een kortingscode voor dit product.

Dit zijn twee relatief simpele voorbeelden van een geautomatiseerd proces. Wanneer je dit handmatig zou gaan doen, zou het een dagtaak kunnen gaan worden! Bovendien zijn er nog honderden automatiseringen te bedenken. Hierbij kan je dus rekening houden met tijd, bezoekgedrag en interesses. Ook kun je rekening houden met het klikgedrag in de ontvangen e-mail. Heeft iemand de e-mail na een week nog niet geopend? Dan ontvangt hij de e-mail bijvoorbeeld nog een keer. Heeft een respondent op een van de links geklikt? Dan kan je dit e-mailadres een bepaalde tag meegeven. Wil je meetbaar maken hoe goed je automatiseringen werken? Het afronden van een succesvolle automation kun je als doel instellen. Op deze manier maak je al je harde werk meetbaar en inzichtelijk.

Vaak komen deze automatiseringen overweldigend over, en loop je tegen aspecten aan die je van tevoren niet had bedacht. Teken het daarom eerst eens simpel uit op een a3 papier, zodat je lekker kan schetsen (en vooral gummen!). Een goede structuur is het halve werk!

Label je leads

Welke tool je ook gebruikt, het is slim om je doelgroep (geautomatiseerd) te labelen. Op deze manier zorg je ervoor dat alleen bepaalde personen informatie ontvangen. Informatie die voor hen dus altijd relevant is, en dus niet overkomt als massa spam. Je kunt zelf kiezen welke soort labels voor jou relevant zijn. Je kunt hiermee simpel beginnen door een scheiding te maken dus bestaande en nieuwe klanten, of interesse in een van je specifiekere diensten. 

Op basis van labels kan je werken aan een database, waarbij respondenten automatisch e-mails ontvangen op basis van hun interesses en/of gedrag. Wanneer een bezoeker dus klikt op een van deze onderwerpen, kan ActiveCampaign deze labelen met een bepaalde interesse. Vervolgens kan ik hen (automatisch) informeren over een nieuwe tool in hetzelfde vakgebied. Mensen die interesse hebben in een bepaald onderwerp e-mailen, en degene die hebben aangetoond geen interesse te hebben in een bepaald onderwerp met rust laten. Dát is volgens ons de juiste vorm van e-mailmarketing!

Voor webshops kun je bij labels bijvoorbeeld denken aan winkelwagen verlaters of juist trouwe klanten. Deze bezoekers kun je door gepersonaliseerde content over te halen nog eens te overwegen de verkoop af te ronden, of te belonen van hun trouw de afgelopen maanden.

Slimme campagnes opzetten

Zijn e-mailcampagnes zonder voorafgaand afgerond doel dan nog wel interessant? Jazeker, maar dan wel alleen naar de écht geïnteresseerden. Bepaal van tevoren wat het doel van de campagne is. Is het het opbouwen van relaties? Het activeren van bestaande klanten? Of het herinneren aan een nieuwe blog? Bepaal een concreet doel, zodat de juiste doelgroep kan worden gekozen. Je kiest een of meerdere van je lijsten om de e-mailcampagne naar te versturen. Zo blijven de bezoekers die in andere aspecten geïnteresseerd zijn buiten schot, en kan je die benaderen wanneer je interessante content voor hen hebt. 

Ook door middel van herhaaldelijke campagnes kunnen we bezoekers omzetten in klanten. Al is het maar door hen eens per maand te herinneren aan jouw producten, diensten of andere interessante informatie. Voor een webshop kan een maandelijkse nieuwsbrief met daarin de nieuwste aanbiedingen interessant zijn, omdat alleen de vaste bezoekers deze informatie te zien krijgen. Ook kan het leuk zijn nieuwe informatie over je bedrijf te delen met je vaste klantengroep, zonder direct iets te willen verkopen. Het belangrijkste is dat de juiste doelgroep de mail ontvangt. Wanneer je informatie ontvangt die voor jou persoonlijk interessant is, komt een e-mailcampagne nooit over als spam. Zorg dus voor personalisatie, goed toegepaste content en alleen de juiste doelgroep. 

Wat bevat een slimme e-mailcampagne? Vergeet in ieder geval deze onderdelen niet: Een triggerende onderwerp regel, goede content en een call to action om de lezer tot actie over te laten gaan. 

Conclusie

Leads kunnen zowel ontstaan uit nieuwe als uit bestaande contacten. Door het slim inzetten van je e-mailmarketing kan je deze leads makkelijk bereiken. E-mailmarketing is nog altijd relevant en bovendien volledig te automatiseren. Relevante content is van enorm belang, en voorkomt dat bezoekers zich uitschrijven. Door middel van gerichte, gepersonaliseerde content kun jij leads omzetten in klanten. Wil jij meer gaan doen met e-mailmarketing of heb je aanvullingen? Laten we het daar gerust eens over hebben!

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email