Hoe maak een infographic die de aandacht trekt?
Content Marketing

De Infographic: Ontdek hier hoe je ze maakt!

5,00/5(1)

Infographic is een term die de laatste jaren steeds vaker terugkomt. Maar wat houdt een infographic nou precies in en hoe gebruik je het om je online marketing uitingen te verbeteren en meer omzet uit je website te halen? Wij leggen je uit hoe het allemaal precies werkt zodat jij infographics zometeen optimaal in kunt zetten voor je eigen website.

Wat is een infographic?

Content is king is een term die binnen SEO (zoekmachine optimalisatie) vooral vaak voorkomt en dit is grotendeels ook zeker waar. Maar content is tegenwoordig veel meer dan enkel tekst. Content wordt ook geaccentueerd via afbeeldingen, links, video’s etc. Een infographic is als het ware een afbeelding die de tekst van een artikel of pagina verder verhelderd, in veel gevallen komt dit voor in de vorm van een grafiek of diagram (pure data) of in de vorm van illustraties om cijfers duidelijk te maken.

Infographics worden vrijwel altijd gebruikt om informatie duidelijker te maken en de tekst en de afbeeldingen van een artikel of website pagina één geheel te maken en het artikel veel sneller en gemakkelijker te maken om door te nemen. Infographics zijn geweldig om de gebruiksvriendelijkheid van je website te verbeteren. De kans is groter dat een artikel gelezen en gedeeld wordt als deze voorzien is van een infographic of een video.

Uit deze twee opties is een zo’n ontwerp echter een stuk gemakkelijker en goedkoper om te (laten) maken. Overigens hoeft een infographic ook niet altijd voorzien te zijn van tekst, deze kan ook alleenstaand zijn, maar dan is het vaak erg uitgebreid (en dus ook duurder of tijdrovender).

Het grootste voordeel ervan is dat deze in veel gevallen grote stukken informatie op een leuke manier tentoonstellen. Dit betekent dat het heel gemakkelijk is om door te nemen en houdt ook in dat de mensen die de infographic zien, deze ook tot het einde door willen nemen. Dus een stuk minder mensen die halverwege je artikel afhaken omdat het niet interessant genoeg was of omdat ze de informatie die ze nodig hebben al gevonden hebben.

Zelf een infographic maken

Indien je het uitbesteden ervan niet bepaald ziet zitten is het zeer mogelijk om dit zelf te doen. Met de komst van het digitale tijdperk zijn er erg veel programma’s, websites en applicaties gekomen die het maken van dergelijke grafische taken gemakkelijk en toegankelijk maken voor een schappelijke prijs. Hieronder zijn enkele mogelijkheden om het zelfstandig maken van een infographic simpel te maken!

Piktochart (inclusief templates)

Van alle mogelijkheden is Piktochart één van de populairste, simpelweg vanwege de ease-of-access en het feit dat het geheel gratis is om een account op Piktochart te maken. Daarnaast kun je via Piktochart gebruik maken van vooraf gemaakte templates om het gebruik van de website nog gemakkelijker te maken. Je hebt keuze uit honderden verschillende templates, kies een layout die voor jou werkt en je kunt hier op verder bouwen.

Nu kun je de template aanpassen naar je eigen wensen, vrijwel alles is aanpasbaar, van de tekststijl tot de grafische vormgeving. Met de handige text frame tool kun je ook de grafische onderdelen gebruiken die door het Piktochart design team gemaakt zijn om het jezelf nog gemakkelijker te maken om een infographic in elkaar te knutselen.

Canva (met templates)

Canva behoort ook tot te grote jongens binnen de infographic wereld. Net als bij Piktochart kun je via aanpasbare templates geweldige infographics maken zonder ervaring in de wereld van grafisch design. Daarnaast kun je via de blog op de Canva website gemakkelijk je weg vinden binnen deze website. Er worden regelmatig uitgebreide blogs geschreven over het maken van een top infographic en ook kun je jezelf wegwijs maken over de verschillende mogelijkheden van Canva via deze blog. Dit is zeker een aanrader als je gemakkelijk en snel een mooie infographic in elkaar wilt zetten.

Visme

Net als Canva en Piktochart kun je via het gratis programma Visme gebruik maken van templates om een geweldige infographic te maken. Via gemakkelijke gebruiksaanwijzingen kun je de templates aanpassen naar je eigen huisstijl om de optimale infographic te bouwen.

Natuurlijk zijn er naast deze mogelijkheden nog aanzienlijk meer opties om een mooie infographic samen te stellen, dus ga vooral voor jezelf na wat fijner en efficiënter werkt.

Infographics uitbesteden

Ook kun je er voor kiezen om een grafische vormgever in te schakelen om een infographic voor je website te maken. Deze vormgever zorgt er voor dat de infographic van uitstekende kwaliteit is en de informatie bevat die je wilt dat het bevat. Je stuurt de maker van de infographic namelijk alle informatie die hij/zij nodig heeft en de vormgever zorgt ervoor dat dit er op de meest visueel aantrekkelijke manier in de infographic vermeld wordt. Zorg er wel voor dat de visuele vormgever een degelijke trackrecord heeft, zo weet je zeker dat je de juiste persoon voor het werk hebt.

Indien je geen tijd hebt om zelf aan een infographic te knutselen of baat hebt bij een zeer kwalitatief sterke infographic is het uitbesteden van deze taak zeker de investering waard om een uitstekende infographic tot stand te brengen. Heb je moeite om de juiste persoon of het juiste bedrijf voor deze job te vinden? Sortlist brengt je graag in contact met infographic designers met een bewezen trackrecord.

Hulp nodig met Infographics?

Heb je te weinig tijd om zelf je infographics onder de loep te nemen? Of heb je hier de juiste ervaring simpelweg niet voor? Sortlist brengt je graag in contact met een bureau dat perfect bij jouw bedrijf en ambities past. Geen zin om zelf agencies te vergelijken? Sortlist helpt je graag om het juiste bureau te vinden voor jouw situatie!

Tips om een sterke infographic te maken

Er zit zeker een degelijke strategie in het maken van een infographic zodat je deze zo effectief mogelijk in kunt zetten. Wellicht kunnen de onderstaande tips je helpen om de juiste infographic te maken voor jouw doelgroep.

Wees specifiek met je infographic

Specifiek zijn is erg belangrijk wanneer je een infographic maakt, je wilt namelijk dat de topic aansluit op jouw doelgroep. Door te algemeen te zijn met de informatie die je wilt geven zal je niemand écht tevreden stellen, wat er voor zorgt dat niemand de infographic heel interessant zal vinden en hierdoor zal je veel kansen missen om nieuwe (en relevante) bezoekers naar je website te trekken. Door specifiek in te zoomen op de behoeftes van je doelgroep en dit in je infographic naar voren te laten komen verminder je misschien het bereik van je infographic, maar je zorgt er tegelijkertijd ook voor dat de mensen die je wel bereikt erg relevant zijn aan je website producten of diensten. Dit zorgt voor een groter aantal potentiële klanten dan een generieke optie. Dus houdt dit in je achterhoofd wanneer je een onderwerp kiest voor je infographic.

Maak het niet visueel of informatief ingewikkeld

Het fijne aan een infographic is dat de informatie (in visuele of textuele vorm) gemakkelijk te begrijpen is voor zowel amateurs als experts in je werkveld. Is je infographic te ingewikkeld op één van de twee manieren, dan zullen veel mensen afhaken voordat ze het eind bereiken. Dit wil je natuurlijk koste wat het kost vermijden, dus zorg ervoor dat je infographic niet volgepropt is met afbeeldingen, veel verschillende onderwerpen of grote lappen tekst. Dit fungeert als een soort ‘sensory overload’ en is voor weinig mensen fijn om door te nemen. Kort en simpel (Keep it simple, stupid!) is vaak een goede strategie om aan te houden voor infographics.

Zorg voor de juiste grootte

Een infographic is in essentie een erg uitgebreide afbeelding, waar tekst in is verwerkt. Dit betekent echter ook dat de tekst (en de afbeeldingen) in de infographic goed leesbaar moeten zijn. Vaak wordt de fout gemaakt dat de die te groot of te klein is om op een comfortabele manier te lezen, wat wegneemt van de ervaring, ongeacht de kwaliteit van de informatie in de infographic. Voordat je die online zet, ga dus zeker eerst na of deze gemakkelijk te lezen is en dan ook niet alleen voor mensen met perfect zicht.

Hou ruimte tussen de afbeeldingen

Gebruik je veel afbeeldingen in een infographic, dan dien je er zeker voor te zorgen dat er wat ruimte tussen de afbeeldingen (en ook de tekst) komt. Doe je dit niet, dan creëer je chaos in je infographic. De afbeeldingen en tekst staan dan zo dicht bij elkaar dat het niet meer overzichtelijk is voor de lezers. Dit wil je natuurlijk koste wat het kost vermijden, aangezien het de gebruikerservaring (net als de andere bovenstaande tips) aanzienlijk aantast op een negatieve manier. Een slechte gebruikerservaring zorgt dan weer voor meer afhakers en een kleiner bereik, minder omzet en gemiste klanten. Niet ideaal dus.

Creëer de perfecte titel

De titel van jouw ontwerp is mega belangrijk. Dit is vaak het eerste wat gezien wordt door de lezer en wordt ook vaak in de zoekmachine zoekresultaten getoond. Zorg dus voor een aantrekkelijke maar korte titel die tegelijkertijd uitlegt waar het artikel over gaat. Het hoeven geen 2 of 3 woorden te zijn, maar je wilt natuurlijk geen gigantisch lange titel opstellen. Dit zorgt voor lagere interesse en neemt bovendien veel ruimte in op de infographic. De infographic zal met de huidige tekst en afbeeldingen waarschijnlijk al redelijk groot zijn, dus je wilt het toevoegen van meer ruimte aan je infographic vermijden om de gebruikerservaring te optimaliseren.

Heeft dit Sortlist artikel je geholpen om een geweldige infographic neer te zetten? Geweldig! Heb jij toch neiging om het maken van een infographic uit te besteden? Sortlist kan je helpen om het juiste bureau te vinden. Natuurlijk dient jouw infographic uiteindelijk ook verspreid worden, heb jij nog moeite om je doelgroep optimaal te bereiken? Met een duidelijke digitale strategie kun je dit gemakkelijker maken. Wij brengen je graag in contact met de juiste persoon voor deze belangrijke klussen. Er is een lijst beschikbaar met de belangrijkste bureaus gespecialiseerd in digitale strategie in Den Haag.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email