Influencer marketing in tijden van de Coronacrisis
Laatst geüpdate op 4 januari 2022 om 02:58 pm
Blond haar, designer T-shirts en het voortdurend maken van selfies – het invloedrijke stereotype heeft zich hardnekkig gevestigd. Maar de realiteit ziet er nu anders uit. In België werken influencers voor de overheid om het verspreiden van social distancing aan te moedigen als maatregel tegen de verspreiding van het coronavirus. In de VS heeft media boegbeeld Kylie Jenner haar volgelingen gevraagd om thuis te blijven voor het algemeen belang van welzijn.
Hoe influencer marketing zich heeft ontwikkeld tijdens de Corona-crisis en welke mogelijkheden het biedt in de huidige context, besprak Sortlist met Yasmin Vantuykom, CEO van eFluenz, in onze voorgaande editie van Webinar Beyond Marketing. Het evenement werd opgenomen en kan je hier herbekijken.
Hieronder vind je een opsomming van de highlights van de webinar:
Wat zijn Influencers?
Definitie
“We zijn allen influencer.”
– Yasmin Vantuykom, Oprichter & CEO eFluenz
Alle mensen die anderen beïnvloeden door hun mening te uiten, zijn influencers. Als je bijvoorbeeld op Tripadvisor schrijft dat de nieuwe pizzeria aan de overkant van de straat uitstekend is en dat de bediening erg vriendelijk is, dan word je eveneens bekroond met deze benaming. De term influencer wordt vooral gebruikt om opinieleiders en personen die betrouwbare referenties geven op sociale media te omschrijven, die de standpunten en beslissingen van consumenten beïnvloeden door hun bereik.
Influencer marketing is de geplande samenwerking tussen bedrijven en invloedrijke figuren, als onderdeel van een marketingcampagne. Deze kunnen verschillende doelen hebben, zoals het vergroten van de bekendheid en zichtbaarheid van een merk of product, imagocampagnes, SEO en het genereren van sociale signalen.
Platformen
Influencer marketing is aanwezig op alle sociale medianetwerken. De doelgroep varieert echter sterk afhankelijk van het platform:
TikTok is vooral belangrijk geworden tijdens de Covid 19-crisis. Hier worden zelfgemaakte video’s geüpload en gedeeld. De doelgroep is vooral populair onder jongeren. Het platform kan interessant zijn voor marketingdoeleinden voor lifestyle merken.
Instagram is momenteel het grootste platform op vlak van influencer marketing. Met stories kunnen je volgers je in realtime in de gaten houden en het platform zorgt voor een interactieve uitwisseling met de doelgroep. De doelgroep is vooral gericht op 25-35 jarigen, met onderwerpen variërend van lifestyle tot mode, eten en actueel nieuws.
LinkedIn is in vergelijking met de andere platformen relatief klein op vlak van influencer marketing. Vanwege het zakelijke karakter van het platform kan het in de toekomst echter interessant zijn voor B2B-marketing. De doelgroep betreft vooral de actief werkende bevolking.
Het bereik
Het bereik van influencer marketing is enorm en varieert van duizend tot enkele miljoenen volgers. Macro-influencers zijn, net als televisiepersoonlijkheden, geschikt voor grote bekendheids- of PR-campagnes. Nano- of micro-influencers zijn geschikt voor gerichte marketing met een zeer specifieke doelgroep. Daarom is het belangrijk om rekening te houden met de kwantiteit en de kwaliteit.
Macro-influencers hebben soms zelfs een dubbel bereik, omdat hashtags of trends die door hen zijn gestart, verder worden verspreid door andere influencers.
De voordelen van Influencer marketing
Waarom zou mijn bedrijf precies gebruik maken van influencer marketing? We laten vier voordelen zien:
Duidelijke doelgroep
Influencer marketing stelt je in staat om je doelgroep direct aan te spreken. Veel influencers zijn gespecialiseerd in bepaalde onderwerpen, zoals veganistische voeding of duurzame mode. Op deze manier kun je direct en persoonlijk de mensen bereiken die mogelijk geïnteresseerd zijn in je product of service en zo een positieve band creëren.
Actieve consumenten
“Influencer Marketing is 100% C2C.”
– Yasmin Vantuykom, Oprichter & CEO eFluenz
Alle volgers beslissen bewust en vrijwillig om een influencer te volgen. Zij willen dagelijks updates en content ontvangen van de persoon in kwestie. Wat betekent dit voor jou? Influencer marketing is een soort van verbeterde en verhoogde targeting. Je bereikt de gewenste doelgroep feilloos en creëert automatisch een positieve associatie met het product of service bij je volgers – je potentiële klanten.
Analytics
Met influencer marketing kun kun je gegevens analyseren om te bepalen hoe succesvol je inspanningen zijn geweest en welke punten in de toekomst voor jou van belang zijn om op te letten.
Kosten en Trends
Tijdens de Corona-crisis is de vraag naar influencers sterk gedaald, waardoor ook de prijs van influencer marketing lager ligt. Tegelijkertijd is het gebruik van allerlei soorten sociale media enorm toegenomen, wat deze nieuwere vorm van online marketing nog aantrekkelijker maakt. Maar zelfs zonder de corona-crisis is influencer marketing een groeiende trend dat de moeite waard kan zijn om te overwegen.
De nadelen van Influencer Marketing
Uiteraard kan influencer marketing, net als alle andere vormen, geen waterdichte zekerheid bieden dat je campagne een succes zal zijn. Er zijn nog twee andere punten waar je bewust van moet zijn:
Beperkte leeftijdsdoelgroep
Hoewel platformen als Facebook en LinkedIn ook de doelgroep tot 65 jaar kunnen aanspreken, is influencer marketing bij oudere klanten vaak minder succesvol. Campagnes zoals #OnResteEnsemble (“we blijven bij elkaar”) van Orange in Frankrijk, die kinderen aanmoedigen om tijdens de coronacrisis een videoboodschap naar hun grootouders te sturen, laten nog steeds invloed toe op oudere doelgroepen, maar dan niet rechtstreeks.
Nieuwe omgeving
Voor veel kleine en middelgrote bedrijven is het internet een minder bekend terrein, waardoor er soms een gebrek aan vertrouwen en ervaring is. Daarom moet men bij de keuze van influencers zorgvuldig nagaan of ze voldoende en relevante volgers hebben. Daarom kan het nuttig zijn om een met een bureau dat gespecialiseerd is in influencer marketing in zee te gaan.
Hoe werkt Influencer Marketing?
Er is geen patentrecht, want influencer marketing moet uiterst gericht zijn op je individuele doelgroep en interesses.
De doelgroep
Allereerst moet de doelgroep nauwkeurig worden gedefinieerd. Dit is meer dan alleen het creëren van een klantenprofiel. Je wilt je doelgroep in een relevante context bereiken, bijvoorbeeld met bamboe tandenborstels via ecologische influencers. Je moet over een aantal zaken goed nadenken:
- Wie zou mijn klantenprofiel kunnen volgen?
- Waarom volg je deze influencer?
Het budget
Alleen jij en je marketingafdeling bepalen het volume voor influencer marketing. De volgende factoren moeten in overweging worden genomen:
- Wat is het bereik van de beïnvloeder?
- Wil je verhalen, berichten of zelfs videocontent verspreiden?
- Verwacht je dat de influencer enkel jouw producten of services aanbeveelt?
Deze factoren bepalen hoeveel je met het samengestelde budget kunt bereiken.
Ga ervoor!
“Als zelfs de overheid aan influencer marketing doet, als zelfs artsen aan influencer marketing doen, waarom dan niet jouw bedrijf?”
– Yasmin Vantuykom, oprichter & CEO eFluenz
Je bent vastberaden om Influencer Marketing te gebruiken en hebt al een ruw concept uitgewerkt en nu weet je niet meer hoe het verder moet – Wil je contact opnemen met influencer via DM’s?
Er is een andere manier!
Voor een KMO, maar ook voor grotere bedrijven is het zinvol om samen te werken met een social media-agentschap. Zij kennen de Influencer wereld perfect en kunnen je wensen op maat uitvoeren.
Zoek hier naar een geschikt bureau!