Hoe werf ik een een marketingbureau aan?
Laatst geüpdate op 4 januari 2022 om 03:11 pm
Door de juiste vragen te stellen bij het kiezen van een marketingbureau kan het proces veel eenvoudiger worden en kan je de juiste partner voor de volgende stap vinden. Met dit in het achterhoofd hebben we enkele punten opgesteld die aan de orde moeten komen bij het zoeken naar een marketingbureau.
Met hoeveel bureaus spreek je best?
Er is geen tekort aan bureaus in de wereld, dus het is belangrijk om je zoektocht te verfijnen. Zodra je dit eerste criterium hebt geëlimineerd, overweeg een selectieproces dat vergelijkbaar is met het onderstaande:
- Identificeer een lange lijst van vijf tot tien bureaus die je interessant vindt en onderzoek elk bureau in meer detail.
- Beperk de lijst van drie tot vijf bureaus waarvan je denkt dat ze geschikt zijn. Vraag naar hun voorstellen en herbekijk ze grondig.
- Selecteer de twee of drie beste bureaus voor eindpresentaties en interviews.
Als je het moeilijk vindt om een lange lijst te maken om mee te beginnen, dan is Sortlist de ideale tool om je hiermee te helpen.
Hoe werkt Sortlist?
De eerste indruk
“Je krijgt maar één kans voor een eerste indruk.” Deze eeuwenoude wijsheid is niet onjuist. Je kunt veel leren over de passie en kwaliteit van een bureau aan de hand van hoe ze een klant vanaf het begin betrekken.
Zijn ze enthousiast over het werken met jou? Waarderen ze de tijd die je aan telefoongesprekken en het beantwoorden van e-mails besteedt? Stellen ze de juiste vragen en laten ze zien dat ze jouw behoeften begrijpen? Nemen ze de tijd om je vragen te beantwoorden en zorgen ze ervoor dat je op de hoogte bent van hun proces en aanpak?
Het vinden van de juiste partner is altijd een uitdaging. Je bent op zoek naar de juiste chemie, een natuurlijke fit met een bureau dat de unieke behoeften van je merk begrijpt. Een ongemakkelijke partnership kan alleen maar leiden tot een vervelend resultaat, terwijl een werkelijk compatibele werkrelatie opmerkelijke resultaten kan opleveren.
Groot, klein of iets ertussen?
Maakt de grootte uit? Ja, maar het is relatief. Als je een groot wereldwijd merk bent en je hebt een volledige rebranding nodig, dan heb je waarschijnlijk een groot, populair bureau nodig. Een MKB/KMO zal zich eenvoudigweg niet de omvang en de complexiteit van een dergelijke onderneming kunnen veroorloven.
Omgekeerd, als je een klein bedrijf bent, kan een groot bureau je nieuwe merk wel aan, maar het geeft je waarschijnlijk niet de directe aandacht van een klein bedrijf. Soms werken kleinere bureaus eerder op maatwerk, wat duurder is. Terwijl grotere bureaus meer bestaande processen hebben die ze makkelijker kunnen dupliceren en zo vaak goedkoper kunnen werken dan kleine spelers.
Je wilt een bureau dat op een flexibele manier de omvang en complexiteit van jouw project kan beheren. Bovenal wil je een partner die de expertise en middelen heeft om resultaten te tonen.
Hebben ze de juiste expertise?
Expertise is ook een cruciale vraag om te stellen. De meeste bureaus bieden soortgelijke branding mogelijkheden of diensten aan. Expertise, of het bewezen vermogen om de nuances van deze capaciteiten uit te voeren, is het enige gebied waarop je substantiële verschillen zult vinden tussen de agentschappen die je beoordeelt.
Deze nuances omvatten gespecialiseerde aanbiedingen zoals diepgaand merkonderzoek, een bewezen naamgevingsproces en de mogelijkheid om duidelijkheid te brengen in een verwarrende merkarchitectuur. Zij omvatten beproefde strategie en positioneringsprocessen. En ze bevatten een dynamische en creatieve uitvoering om jouw merk tot leven te brengen op een manier die het publiek “Wow” laat zeggen. Zonder expertise is zelfs de meest robuuste set van mogelijkheden in wezen nutteloos.
Uiteindelijk is de expertise het vermogen om unieke problemen van jouw merk op te lossen met een set van op maat gemaakte oplossingen die met elkaar een samenhangend en meeslepend merkverhaal vormen.
Portfolio en kwaliteit
De beste maatstaf voor de expertise van een bureau is natuurlijk zijn portfolio. En het is belangrijk om te weten wat je moet zoeken in die portfolio. Het kan leuk zijn wanneer een bureau ervaring heeft in jouw branche, maar het mag nooit gezien worden als een wondermiddel. Een bureau buiten jouw branche kan beter een frisse kijk op jouw positionering en identiteit bieden dan een bureau dat doorlopend met bedrijven zoals die van jouw samenwerkt.
Wat je als eerste in een portfolio moet zoeken is het uitgevoerde werk. Produceert het bureau kwaliteitswerk in welke sector dan ook? Dan moet je je afvragen of het bureau erin geslaagd is de authenticiteit van hun klanten vast te leggen. Tot slot moet je zien of het portfolio een breed gamma aan creatieve stijlen vertegenwoordigt.
Laat je niet afschrikken door het feit dat de portfolio van een bureau geen ervaring bevat die in de buurt komt van wat je voor ogen hebt. Waar het om gaat is hun bewezen vaardigheden om de unieke problemen van elk van hun voormalige klanten op te lossen. Als ze dat in het verleden hebben gedaan, zouden ze dat ook met jouw merk moeten kunnen doen.
Reputatie
In het digitale tijdperk heeft elk bureau een reputatie in de industrie, of ze het nu leuk vinden of niet. Kwalitatieve bureau’s laten een kwalitatieve digitale voetafdruk achter. Een van de belangrijkste kenmerken van elk bureau is dat ze daden bij hun woorden voegen, en hun reputatie zal je dat duidelijk maken.
Klantgetuigenissen zijn een van de meest voor de hand liggende kenmerken van de reputatie van een bedrijf. Of ze nu prominent aanwezig zijn op hun website of beschikbaar zijn op aanvraag, reviews van andere klanten zijn het sociale bewijs van de expertise van een bureau uit eerste hand.
Een andere belangrijke indicator voor de reputatie van de sector is of het bureau gepositioneerd is als opiniemaker in de sector. Bevat hun blog intelligente en vaak gedeelde inhoud? Bieden ze downloadbare gidsen, white papers of checklists aan? Spreken de leden van het managementteam op conferenties of workshops? Agentschappen met bewezen expertise zullen deze waardevolle informatie zonder twijfel delen.
Waar moet de agency zich bevinden?
Locatie is steeds minder relevant in onze verbonden wereld. Het vinden van het perfecte bureau in jouw achtertuin lijkt misschien ideaal, maar technologische gemakken betekenen dat het zoeken daar niet bij hoeft te blijven. Te veel bedrijven sluiten uiteindelijk de juiste partner uit omdat ze ten onrechte denken dat de geografische afstand de samenwerking zal bemoeilijken.
Toch is het merendeel van de ontmoetingen met klanten hebben, altijd mogelijk – of hun kantoor nu aan de overkant van de straat is of aan de andere kant van het land. Tegenwoordig kan je met technologie op afstand vergaderen en voor evenementen zoals workshops en eindpresentaties kan je eens de stad uitvliegen voor een nacht of twee.
Oplossingen voor het budget
Budgettering is een ander gebied waar het belangrijk is om een realistische comfortzone vast te stellen, het is nooit goed om strikte parameters te laten bepalen welk bureau het beste bij je past. Een nieuwe partner is immers een investering die 5 tot 10 jaar moet duren voor jouw bedrijf, op voorwaarde dat je gefocust kunt blijven. Als je de kosten over die periode afschrijft, worden de budgetverschillen bijna verwaarloosbaar.
Wat je ook niet moet doen is een goedkoper bureau kiezen en dan helemaal opnieuw moeten beginnen omdat het niet goed uitdraait. Net als in alle andere sectoren van het bedrijfsleven, krijg je waar voor jouw geld.. Wanneer je met een groot bureau werkt, betekent dit dat je minder ruimte hebt om te manoeuvreren voor hetzelfde budget. Als je met een kleiner bureau werkt, kan bij het verlagen van jouw budget de kwaliteit van het werk verminderen.
Dezelfde waarden en cultuur?
Last but not least beginnen grote partnerschappen met een afstemming op waarden en cultuur. Je brengt 6 tot 9 maanden door met een partner, waarbij je intiem en diepgaand samenwerkt. Je wilt een bureau waarmee jij je verbonden voelt.
De kernwaarden van een bureau zijn een goede indicator voor het type relatie dat je kunt verwachten. Je wilt een partner die meedenkt, fantasievol en gepassioneerd is. Je wilt iemand die niet bang is om je de harde waarheid te vertellen en die oprecht enthousiast lijkt om met je te werken. Je wilt kameraadschap onder de teamleden creëren en vertrouwen hebben in hun vermogen om de unieke uitdagingen van jouw merk op te lossen.
Conclusie
Het belangrijkste advies dat we aan een bedrijf kunnen geven is om altijd naar meerdere kandidaten te kijken. Geef elk bureau dezelfde briefing zodat je een idee krijgt van de verschillen in voorstellen, benaderingen en kosten voor hetzelfde project.