Hoe verbeter je de kwaliteit van je online content
Marketing

Hoe verbeter je de kwaliteit van je online content

5,00/5(1)

We hoeven je vast niet te vertellen dat kwaliteitsvolle content enorm belangrijk is. Maar wat is nu precies goede online content? Waar moet het aan voldoen en zijn er regels waar je je aan vast kunt houden? Betekent goede content ook hoge kosten? Dat hoeft niet per se. Ja, er zijn een aantal spelregels die je in acht kunt nemen. Wij hebben een aantal makkelijke tips waarmee je jouw content verbetert zonder dat het je direct een hoop geld hoef te kosten. Het internet staat vol met matige en slechte content. Daarom kan goede content ervoor zorgen dat jij juist wel opvalt tussen al die middelmatige stukken tekst, foto’s en video’s. Een hoop grijze massa dus. Opvallen doe je met kleurrijke en aansprekende content waar de consument iets aan heeft. Hoe je dat kunt doet zullen we in dit artikel bespreken.

We zullen je een aantal handige tips geven maar ook uitleggen waarom content belangrijk is voor zoekmachines en hoe een contentstrategie je kan helpen bij je social media marketing.

Wat is nu precies goede content?

Goede content maken is makkelijker gezegd dan gedaan. Maar is het nu echt zo moeilijk? Misschien dat het handig is om eerst eens te bespreken wat goede content nu daadwerkelijk inhoudt. Daarna kun je voor jezelf bepalen hoe lastig het creëren van kwaliteitsvolle content nu precies is. Hoewel er vast een standaard is te vinden als je zoekt naar quality content is het toch ook belangrijk om te weten dat de regels steeds veranderen. Dat heeft te maken met andere manieren van content consumeren. Goede content van tien jaar geleden is heel anders dan de huidige norm.Omdat content trends en marketing trends constant veranderen is het belangrijk om bij jouw content creatie uit te gaan van de laatste trends.

In het algemeen zijn er een aantal richtlijnen die altijd terugkomen. Zo moet de content altijd uniek zijn en gemakkelijk te consumeren zijn.

Unieke content

Kopieer nooit content van iemand anders. Niet alleen omdat dit negatief kan uitpakken voor je Google ranking maar ook omdat deze content al eerder gelezen kan zijn en daardoor niet meer aantrekkelijk is om te lezen. Zelfs als je je laat inspireren door andere artikelen is het belangrijk om een nieuwe invalshoek te kiezen. Kopieer dan ook niet maar begin op een blank canvas. Het zal meer tijd kosten maar verwacht echt geen resultaten van gekopieerde inhoud.

Makkelijk te consumeren

Houd het simpel. Makkelijk leesbare tekst, kort en krachtig. De aandachtsspanne van de mens is al extreem kort en daarom is het belangrijk om je teksten kort te houden. Ook bij videocontent is het belangrijk om het kort te houden. Bij videocontent langer dan drie minuten is de kans groot dat de kijker afhaakt. Ook omdat er vaak niet veel tijd is om een video te kijken is het belangrijk dat deze kort is.

Foutloos

Als je een artikel schrijft of video maakt is het belangrijk dat je autoriteit uitstraalt. Een typfout is zo gemaakt maar ook verkeerde informatie kan zomaar eens gedeeld worden. Juist als je je informatie van het internet haalt is de kans groot dat bronnen niet correct gequote zijn of dat er “bewust” verkeerde informatie gedeeld is. Steeds meer hebben we te maken met fake news en daarom is het belangrijk om aan fact checking te doen. Zeker bij de creatie van white papers en het publiceren van onderzoeken is het belangrijk dat je data correct is.

Relevant

Als je content al makkelijk te consumeren, uniek en foutloos is moet je er ook voor zorgen dat je content relevant is. Hierdoor moet je onderzoek doen naar wat je doelgroep interesseert. Hier hoeven geen lastige onderzoeken voor gedaan te worden. Je kan de eerdere content die je gepubliceerd hebt analyseren en kijken wat veel gedeeld, geliked en geshared werd. Zo weet je dat de content die je uitbrengt de meeste kans van slagen hebt.

Bron:Pexels

Engaging

Relevante content die je doelgroep aanspreekt zal vaak ook gedeeld en geliked worden zoals we net al aangeven. Daarom is het ook belangrijk dat je continu de interesse blijf opwekken. De consumenten zullen klikken op je content maar ook reageren op andere call to actions die in je content en er rondom zijn verwerkt.

Boeiend

Goede inhoud is zeer boeiend. Vanaf de eerste oogopslag of de eerste zin moet de content pakken. Het zal er voor zorgen dat mensen meer tijd spenderen aan het opnemen van je content en ook door zullen willen klikken naar je website. Hoe langer je de lezer kunt binden. Door constant hun interesse te wekken lever je waar ze naar op zoek waren. Ze zullen zo door blijven zoeken naar andere content die hun interesse wekt.

Geoptimaliseerd voor zoekmachines

Het is belangrijk om de lezers iets waardevols te bieden, maar ze zouden je ook moeten kunnen vinden in zoekmachines zoals Google of Binq. Het is geen makkelijke uitdaging om je content te optimaliseren voor SEO. Je moet de invoeging van zulke trefwoorden of keywords natuurlijk houden zonder. Seo optimalisatie mag nooit ten koste gaan van de kwaliteit van het geschreven woord.

Korte alinea’s

Niemand zit te wachten op ellenlange epistels. Als je op voorhand al ziet dat een blog uit een lange alinea bestaat is de stap om aan het stuk tekst te beginnen een stuk lastiger, Korte alinea’s werken een stuk beter. Het lange stuk tekst wordt zo opgedeeld in verschillende kleine stukken waardoor het makkelijker te lezen is.

Geperfectioneerd voor mobiel gebruik

Steeds meer zoekopdrachten worden uitgevoerd op mobiel. Ook lezen we wereldwijd meer artikelen op ons mobiele toestel dan onze desktop. Daarom is het belangrijk dat je nu content creëert dat perfect getoond wordt op een mobiel toestel. Test daarom goed hoe je content eruit ziet op een telefoon. Er zijn genoeg websites te vinden die je een mobiele preview kunnen geven. Ook heeft Google Chrome een instelling via “developer tools” waarin je een pagina kunt simuleren op mobiel.

Bron:Pexels

Waarom is goede content belangrijk?

Bij content strategie of SEO optimalisatie wordt vaak uitgegaan dat de gebruikte woorden belangrijker zijn dan het totaal plaatje. Veel bedrijven denken nog steeds dat een onsamenhangend verhaal vol met keywords werkt. Dit is een achterhaalde gedachte. Het is namelijk belangrijk om de lezer te boeien. Hierdoor zal hij/zij langer op je pagina blijven en dat wordt ook gemeten door Google. Hoe langer bezoekers op je website blijven en hoe meer content gedeeld wordt, des te beter dit is voor je bedrijf. In eerste instantie moet je content jouw klanten informeren. Daarom is het belangrijk om je af te vragen, waar is mijn klant naar op zoek? Door content te maken die hierop inspeelt en daar dan vervolgens keywords op een natuurlijke wijze in te verwerken, kun je de aandacht trekken van veel van je bestaande en potentiële klanten.

Als bedrijf wil jij dat je herkend wordt als de kenner uit je vakgebied. Als bedrijf informeer je jouw klanten over het laatste nieuws en innovaties uit de branche, Met de informatie die jij leert door zelf up-to-date te blijven breng je vervolgens je klanten op de hogen. Je geeft ze hiermee nuttige informatie, waar ze daadwerkelijk naar op zoek zijn. Bovendien verleng je zo je dienstverlening naar je klanten. Jouw content kun je daarom zien als het bewijsmateriaal dat jouw bedrijf de plaats is om nieuwe informatie te vinden. Hier toon je je expertise, je kunt er ook voor zorgen dat je zo wordt gequote in andere vakbladen en op gastblogs. Zo positioneer je je als autoriteit.

Met goede online content dat zich richt op jouw ideale klanten, je weet namelijk wat deze doelgroep aanspreek, trek je meerdere potentiële klanten uit deze niche aan. Het verbeteren van je online content moet niet als doel hebben meer website bezoekers aan te trekken, maar specifieke websitebezoekers, die willen lezen waar jij over schrijft. Dit moet je zien als jouw ideale websitebezoeker of zelfs potentiële klant.

Zodra deze bezoekers op je website zijn gekomen wil je ze natuurlijk zo lang mogelijk vast houden. HIer is dan goede content voor nodig. Het doel is conversie en met goede online content kun je zeker je conversie verhogen. Als jij constant op een goede manier je bezoekers weet te informeren zullen ze vroeg of laat met vragen komen, die zullen ze vervolgens aan jou stellen. Door voor je potentiële klanten de problemen waar ze tegen aanlopen, op te lossen, kweek je een vertrouwensband en zullen ze uiteindelijk een product of dienst van je afnemen. Al voor de eerste samenwerking is het vertrouwen in jouw bedrijf groter dan in andere bedrijven. Dit komt puur vanwege het feit dat jij vanaf de eerste minuut al nuttige informatie geeft en als autoriteit gezien wordt.

Goede online content en social media

Niet alleen je website is de enige plek waar goede online content nodig is. Ook social media neemt een steeds grotere rol in. Elk platform heeft z’n eigen specialiteiten. Hierdoor kun je verschillende content uitbrengen voor elk platform. Ook is de doelgroep op Facebook anders dan ook Linkedin of Tiktok. Het is dan ook belangrijk dat je voor elk platform precies weet welk type content het daar goed doet. Een goede research is dan ook essentieel. Wie van je (potentiële) klanten is waar actief?

Vergeet ook zeker Youtube niet. Het is na Google namelijk de meest populairste zoekmachine. Youtube, eigendom van Google wordt op de zoekmachine ook getoond. Goede video’s zullen dus helpen bij je SEO strategie. Ook hier geldt dat het wel om goede video’s gaat. Hoe vaker je video’s op Youtube bekeken worden hoe beter dit is voor de zoekresultaten. Zeker als je in een niche zit waarbij er nog niet te veel Nederlandse video’s over een product of onderwerp gemaakt worden, kun je hierop inspelen en zullen jouw video’s zomaar voor een boost kunnen zorgen.

Conclusie: Zo belangrijk is goede online content

Elke online marketeer weet dat content marketing extreem belangrijk is. Content, de verzamelnaam voor allerlei informatie is waarmee je jouw website bezoekers vast kunt houden en aan kunt trekken. Daarmee hebben we het wel over de juiste content. Hoewel er veel regels zijn voor een goede content marketing strategie, is de tip die we vooral willen meegeven om je content uniek en doeltreffend te maken. Door met originele en hulpvolle informatie af te komen zullen je bezoekers of volgers op sociale media zich sneller aan je binden. Door je autoritair op te stellen kun jij binnen jouw niche namelijk gezien worden als de kenner in je vakgebied. En waar kopen mensen of stellen ze belangrijke vragen over een bepaalde service? Juist, bij die vakexpert! Goede online content en de juiste content op de juiste plaats kan dan ook voor een boost in je conversie zorgen.

Voor je begint aan het creëren van content en het opstellen van een content marketing strategie is het belangrijk om eerst wat onderzoek te doen. Waar bevindt jouw doelgroep zich. Welke social media platformen worden er gebruikt en wat is het type content dat de meeste engagement heeft. Zodra je dit weet kun je beginnen met het plannen van je content. Zo weet je precies welk type content geschikt is voor elke doelgroep waar je je op wilt richten. Je kunt denken aan verschillende onderwerpen maar ook verschillende manieren om de content vast te leggen. Denk hierbij aan blogs maar ook video’s, polls en infographics. Zolang je content uniek en boeiend is en bovendien nog eens de spijker op zijn kop slaat, zul je er snel de vruchten van kunnen plukken.

Een online marketeer zal inmiddels weten hoe content marketing weet. Soms wordt het echter net wat moeilijk gemaakt dan het daadwerkelijk is.. Met het juiste onderzoek en originele content die jouw doelgroep(en) aanspreekt ben je wat ons betreft al een heel eind op de juiste weg.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email