Ontwikkel jouw bureau: hoe trek je meer gerichte klanten aan?
De groei van een agentschap vraagt aandacht voor, tijdens en na de verkoop.
Deze tips helpen jou om jouw imago te verbeteren en meer gerichte klanten aan te trekken. Dan zal je ontdekken hoe je jouw verkoopproces kunt optimaliseren en uiteindelijk klantenloyaliteit kunt opbouwen.
Verbeter jouw imago
Allereerst moet jouw online imago worden verzorgd, of je nu webdesigndiensten aanbiedt of niet. Dit heeft invloed op hoe bezoekers jouw bedrijf ervaren.
Bovendien zorgen case studies voor professionaliteit, geloofwaardigheid en vertrouwen, omdat ze je vaardigheden blootleggen. Presenteer het initiële probleem, jouw strategie en de behaalde resultaten. jouw potentiële klanten zullen dan zien wat je hen kunt bieden. Je kunt deze studies ook integreren in jouw e-mailcampagnes of verkoopargumenten. Volgens een onderzoek dat eMarketer in 2013 heeft uitgevoerd, zijn klantcases een van de zelfpromotietactieken die de meeste leads genereert.
Definieer vervolgens wie jouw agentschap is, wat j het beste doet en welk type klant het beste voor jou is. Door je hierop te richten, trek je klanten aan die echt geschikt zijn voor jouw bureau.
Uit een onderzoek uit 2016 van ontwikkelingsconsulent John Heenan, een reclamebureau, blijkt dat voor klanten die op zoek zijn naar een reclamebureau expertise in hun sector het belangrijkst is, op de voet gevolgd door expertise bij het publiek. 39% van jouw potentiële klanten is niet op zoek naar een generieke oplossing!
Nu je weet op welke expertise je je moet richten, moet je je onderscheiden van andere, vergelijkbare bureaus. Wees niet bang om anders te zijn! Door te focussen op een innovatief aanbod dat alleen jij kunt bieden, zullen jouw potentiële klanten weten dat je het ideale agentschap voor hen bent. Zeker als je deze eigenschap in jouw pitches opneemt.
De hierboven vermelde studie van 2016 toont aan dat 30% van jouw potentiële klanten innovatie in nieuwe technologieën (18%) en moderne creativiteit (12%) verwachten.
Richt jouw agentschap tot jouw klanten
Alle bureaus dromen van grote contracten met machtige bedrijven, maar wees niet bang om klein te beginnen!
Een gerenommeerde klant zal waarschijnlijk geen groot contract met jouw bureau aangaan als hij of zij je niet kent. Bovendien geeft zo’n contract je zelden de meeste vrijheid van creativiteit.
Als je een goede indruk wilt maken en vertrouwen wilt opbouwen, zoek dan projecten die passen bij jouw specialiteit. Dankzij deze ervaring zullen toekomstige meer ambitieuze klanten jou meer vrijheid geven.
Maar in het begin, hoe trek je dan klanten aan?
Er zijn verschillende methoden om leads te genereren. Onder de digitale methoden, kan je jouw positionering in zoekmachines proberen te verbeteren. Gast-bloggen is één van de dingen die dit mogelijk maakt. Naast het verbeteren van jouw organische SEO, word je beschouwd als een expert in jouw vakgebied door het schrijven van gerenommeerde publicaties.
Vergeet ook niet om “lead-magnets” toe te voegen: elke dag bezoeken veel prospects jouw site, maar komen niet opdagen. In plaats van een telefoongesprek aan te bieden dat intimiderend kan zijn, moet je alternatieven bedenken voor het verzamelen van hun informatie.
Ken jouw klanten, leg uit wat je doet en verkort de reactietijd
Je weet nu dat het essentieel is om jouw agentschap goed te kennen. Weet ook wie jouw klanten zijn! Houd rekening met hun sterke punten en bijzonderheden om ze op lange termijn om te zetten en te behouden.
Uit een studie die in 2014 is uitgevoerd, blijkt dat bijna 100% van de managers van grote ondernemingen van mening is dat een agentschap dat hun bedrijfsdoelstellingen begrijpt, “zeer belangrijk” is, zelfs onmisbaar. Daarnaast antwoordde een vergelijkbaar percentage dat het belangrijk is dat het bureau voortdurend nadenkt over de behoeften van haar klanten.
Ook is het verkorten van de reactietijd net zo belangrijk als het verzamelen van afleidingen! Zeker als je ze geen tijd wilt geven om contact op te nemen met de concurrentie.
Uit een onderzoek van Harvard Business Review (HBR) blijkt immers dat veel bedrijven te lang wachten om op leads te reageren (gemiddeld 42 uur). Volgens een andere HBR-studie heb je 7 keer meer kans om het contract te sluiten als je binnen het uur reageert dan wanneer je een uur later reageert.
Help klanten ook te begrijpen wat je aan het doen bent. Volgens een studie uit 2016 van Millward Brown worden digitale bureaus geconfronteerd met de grote uitdaging van een gebrek aan inzicht in digitale marketing bij klanten.
Ondanks het belang van creativiteit onderschatten veel klanten de omvang van het werk van de bureaus. Om hen hiervan bewust te maken, kun je uitleggen hoe je hen helpt, hoe je het doet en door elke stap van het proces uit te leggen.
Zet een verkoopproces op en focus op klantbehoud
Veel agentschappen zonder een gedefinieerd en reproduceerbaar verkoopproces hebben te maken met verschillende problemen. Door te geloven dat elke nieuwe opportuniteit essentieel is voor hun levensvatbaarheid, negeren ze de kwalificatiefase. Als gevolg hiervan kunnen deze prospects jouw tijd en middelen verspillen.
Definieer daarom de stappen van jouw verkoopproces door de loyaliteit van jouw huidige klanten op te nemen. Voor deze stap zijn minder middelen nodig dan voor het strikken van nieuwe klanten.
Volgens hetin 2018 gepubliceerde verslag van Hubspot over de groei van marketingbureaus is het grootste probleem voor bureaus het vinden van nieuwe klanten. Toch is klantenbinding een van de meest voorkomende zwakheden (in de top 8).
Gebruik gespecialiseerde platforms
Er zijn verschillende manieren om deze twee soorten doelstellingen te bereiken: leadconversie, klantenbinding of zoekmachineoptimalisatie.
Sortlist kan jou met al deze oplossingen helpen. Dit platform laat je toe om jouw agentschap te promoten dankzij een profiel waarvan je de referenties beheert. Zo kan je jouw werk zichtbaar maken en jouw potentiële klanten laten zien waartoe je in staat bent.
Het doel van het platform is om je tijd te besparen met prospects die aangepast zijn aan jouw criteria (vaardigheden, structuur, budget of andere). Dit is een gelegenheid om jouw expertise te laten zien en wat je hebt geleerd te vergelijken met mensen die jouw netwerk verlieten. Op deze manier leer je je sterke punten te identificeren en onderscheid je jezelf van anderen.