Hoe maak je de ideale nieuwsbrief?
Reclame & Marketing

Hoe maak je de ideale nieuwsbrief?

5,00/5(2)

E-mailmarketing levert meer conversies op dan sociale media en leidt tot hogere ROI, vergeleken met direct mail.

Hoewel nieuwsbrieven een van de meest voorkomende manieren zijn om updates te verspreiden, is het een kunst op zich om dit goed te doen. Je moet je focussen op het maken van overtuigende content en CTA’s, het ontwerpen van een e-mail die op meerdere media past, het ontwikkelen van klikbare onderwerpen en nog veel meer.

Voordat je gaat beginnen met de samenstelling van een impactvolle campagne, hebben wij enkele nieuwsbrief do’s en don’ts zodat je op de juiste manier kunt starten.

Wat is een nieuwsbrief?

Voordat je aan de slag gaat, is het belangrijk om te begrijpen wat een nieuwsbrief is en hoe deze zich onderscheidt van andere types communicatie.

Een nieuwsbrief is de communicatie tussen jouw bedrijf en (potentiële) klanten die zich in een mailinglijst bevinden. In zo’n nieuwsbrief kan je bedrijfsnieuws, productupdates en komende promoties publiceren. Je kan jouw nieuwsbrief vergelijken met een vervaldatum, aangezien de informatie alleen maar voor een korte periode relevant is.

Nieuwsbrieven zijn een geweldige manier om jouw abonnees te betrekken en ze enthousiast te maken over wat er binnen jouw bedrijf gebeurt. Ze moeten echter wel consequent worden verstuurd om effectief te zijn. De meeste bedrijven sturen maandelijkse, driemaandelijkse of jaarlijkse nieuwsbrieven — geleverd in verschillende designs en lay-outs — naar hun mailinglijst.

Je kan dagelijks promotionele e-mails of geautomatiseerde transactie-e-mails versturen die specifiek zijn voor een actie of product. Bij nieuwsbrieven staat het updaten van je bestaande mailinglijst centraal in plaats van hard sales.

Waarom moet je nieuwsbrief hebben?

Met meer dan vier miljard actieve e-mailaccounts over de hele wereld is er een enorme kans voor marketeers om met nieuwsbrieven naamsbekendheid op te bouwen rond hun merk. Een nieuwsbrief geeft je de kans om jouw abonnees te informeren over je merk en hen tegelijkertijd te stimuleren om actie te ondernemen. Van alle digitale strategieën kan een nieuwsbrief de grootste impact hebben omdat:

  • Je op een consequente manier in contact bent met je klanten. Hoe meer vertrouwen jouw klanten hebben in je merk, hoe meer loyaliteit. En we weten allemaal dat loyaliteit klanten doet terugkomen.
  • Met een nieuwsbrief kan je gepersonaliseerde berichten naar je mailinglijst  sturen met de mogelijkheid om functies zoals de inhoud en de locatie aan te passen.
  • Nieuwsbrieven zorgen voor meer traffic naar je website. Dit zal niet alleen jouw SERP-posities verbeteren, maar het biedt ook de mogelijkheid aan je  abonnees om meer te weten te komen over jouw merk via je website of blogpost.
  • Hoewel nieuwsbrieven geen harde selling is, kunnen ze de verkoop stimuleren. Een nieuwsbrief kan product-highlights of zelfs speciale promoties bevatten.

De lijst met voordelen van de nieuwsbrief is bijna eindeloos. Omdat consumenten meer verbonden zijn met merken op digitale platforms, kan je met de ontwikkeling van een nieuwsbrief verbonden blijven en waarde toevoegen aan je abonnees.

Do’s en don’ts

Wil je aan je nieuwsbrief starten? Wat zijn de best practices die je moet volgen (en vermijden)? We hebben hier do’s en don’ts van nieuwsbrieven die je zou kunnen implementeren om een succesvolle campagne te hebben. Niets moet, alles mag!

Do’s – Interessante tips om toe te passen

Aangezien de lijst lang is om elke nieuwsbrief best practice op te noemen, laten we eens kijken naar onze favoriete en belangrijke punten:

Stuur gepersonaliseerde e-mails

Jouw nieuwsbrief is een geweldige kans om dynamische inhoud te sturen op basis van de acties en voorkeuren van je abonnee uit het verleden. Als je bijvoorbeeld een maandelijkse nieuwsbrief over top agencies in Nederland verstuurt,  dan maak je een inhoud op basis van geografische locaties, zodat de inhoud relevant is voor elke abonnee. Gepersonaliseerde e-mails hebben veel meer effect dan e-mails zonder personalisatie.

Zorg voor duidelijke “Call-To-Action” knoppen

Wanneer een abonnee jouw nieuwsbrief opent, moet hij niet alleen de inhoud waardevol vinden, maar ook direct weten welke actie hij moet ondernemen. Of het nu gaat om het lezen van een extra blogpost, het downloaden van een nieuwe e-book of het bezoeken van je website, neem een opvallende CTA-knop op die hen naar hun volgende bestemming zal sturen. De CTA-knop moet vooraan en in het midden van het e-mail staan.  Een eenvoudige kopie hebben om verwachtingen in te stellen, zoals “Meer informatie”, “Nu downloaden” of “Registreren” zijn de kers op de taart.

Denk aan de mobiele weergave

Met meer dan 2,2 miljard mobiele e-mail gebruikers wereldwijd is het optimaliseren van je e-mail voor mobiele apparaten van cruciaal belang. Een responsieve nieuwsbrief ontwikkelen met de juiste breedte zorgt ervoor dat deze correct verschijnt bij elke schermgrootte en e-mail service provider. Je moet ook het mobiele ontwerp in gedachten houden door het creëren van duidelijke CTA’s, met behulp van short copy en nog andere belangrijke elementen.

Promotie doet delen

Het doel van een nieuwsbrief – of eender welke e-mailcampagne  – is het laten groeien van een lijst abonnees die loyaal zijn aan je merk. Het geld bevindt zich in de lijst, en hoe meer je  abonnees zich bezighouden met je boodschap, hoe groter de kans dat ze jouw producten of diensten zullen kopen. Gebruik social sharing knoppen in je nieuwsbrief om lezers de mogelijkheid te geven jouw inhoud en promoties te delen met anderen om je mailinglijst te vergroten.

Don’ts – Wat je beter niet doet

Nu je een paar best practices kent voor het ontwikkelen van je nieuwsbrief, is het tijd om te ontdekken welke slechte gewoontes je absoluut moet vermijden. Het feit is dat één verkeerde e-mail je abonnees en conversies kan kosten, die beide jouw reputatie kunnen schaden.

Te eenzijdig ontwerp

Op de wereld zijn er 2,2 miljard mensen die slechtziend zijn. Wanneer je nieuwsbrieven niet aangepast zijn jouw doelgroep, dan kunnen ze snel afhaken. Om een toegankelijk ontwerp voor een nieuwsbrief te ontwikkelen, moet je rekening houden met de volgende elementen:

  • Zorg ervoor dat de tekst op een contrasterende/kleurige achtergrond opvalt
  • Neem een logische leesvolgorde op, zoals van links naar rechts en van boven naar beneden.
  • Gebruik alt-tekst voor afbeeldingen
  • Schrijf informatieve tekst op links

Vermijd vage onderwerpen

Het onderwerp van je e-mail is de eerste indruk van je abonnee en kan het verschil maken: ofwel krijg je een klik of beland je in de prullenbak. In feite opent 29% van de ontvangers e-mails op basis van het onderwerp alleen. Je moet een  onderwerp ontwikkelen die aanstekelijk en beknopt is, met vijf woorden of minder. De gemiddelde consument scant zijn inbox snel, dus jouw onderwerp moet de aandacht trekken en verwachtingen over de inhoud bevestigen.

Test altijd voor het verzenden

Voordat je op “verzenden” klikt moet je deze eerst testen op meerdere apparaten en e-mailproviders. Vaak verschijnt de e-mail in de inbox veel anders dan ontworpen, en e-mailproviders kunnen bepaalde elementen volledig blokkeren. Je moet ook opmaakproblemen, gebroken koppelingen en typefouten controleren. Veel e-mailplatforms bieden een “test”-optie aan, om zulke zaken te vermijden.

Data zomaar negeren

Na elke nieuwsbrief campagne is het cruciaal om de statistieken te analyseren, zodat je weet waar je de volgende keer moet verbeteren. De meeste platforms bieden een volledig pakket aan analyses zoals:

  • Open rate
  • Click-Through
  • Delivery rate
  • Bounce rate

Wanneer je data analyseert, overweeg om jouw nieuwsbrieven te testen om de meest effectieve onderwerpen, CTA-knoppen, formaten e.d. te bepalen. E-mailmarketing draait om continue verbetering en met A/B-testen leer je wat je publiek leuk vindt.

Conclusie

Een nieuwsbrief kan een geweldige manier zijn om met je abonnees te communiceren en hen verder te begeleiden in de verkoopcyclus. Tegelijkertijd kan je via die nieuwsbrief waardevolle content bieden. Vergeet bij het maken van je nieuwsbrief niet het volgende te doen:

  • Gepersonaliseerde content werkt altijd
  • Durf CTA-knoppen te gebruiken die je abonnees tot actie aanzetten.
  • Ontwikkel een responsief ontwerp dat er goed uitziet op alle mobiele apparaten, schermformaten en e-mail service providers
  • Stimuleer je abonnees om je content te delen

Nu je hebt geleerd wat je wel en niet moet doen, is het tijd om te beginnen met het maken van je nieuwsbrief.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email