De kracht van converterende outbound vs inbound marketing
Marketing

De kracht van converterende outbound vs inbound marketing

5,00/5(1)

Outbound marketing is de ouderwetse traditionele marketing zoals we die al decennia kennen. Het legt de focus op het verspreiden van je boodschap via onder andere offline kanalen zoals radio, tv, kranten en magazines maar ook nieuws websites, social media, blogs en apps. Het doel van outbound marketing is een zo groot mogelijk publiek met jouw boodschap te bereiken.

Met inbound marketing aan de andere kant waar je je veel meer focust op de customer journey is er momenteel een tweestrijd gaande. Welke variant is beter? Om maar gelijk een oordeel te geven, ze werken allebei! IN dit artikel bespreken we converterende outbound maar kijken we ook naar enkele inbound marketing processen. Je zal zien dat als je ze weet je te combineren, je een goed geoliede machine hebt gebouwd die aanspreekt en converteert. In dit artikel worden de volgende onderwerpen besproken:

Waarom focussen op outbound marketing?

Een bedrijf kan niet zonder outbound marketing. Zelfs als je klanten jou al weten te vinden als ze je nodig hebben zal je er altijd goed aan doen om nieuwe potentiële klanten te bereiken. Dat doe je door outbound marketing. Je stelt advertenties samen, maakt e-mails en zorgt voor de welbekende social media ads. Je zorgt ervoor dat je naamsbekendheid groeit en er nieuwe geïnteresseerde partijen luisteren naar jouw boodschap en uiteindelijk eens op je website komen en misschien wel een product of dienst afnemen.

Toch lijkt er de laatste jaren een omschakeling te zijn die de traditionele outbound marketing links laat liggen. Meer marketing bedrijven focussen zich op inbound marketing omdat het meer winstgevend is en je sneller de juiste doelgroep bereikt. Ondanks deze verandering besteden organisaties nog steeds 90% van hun marketingbudgetten aan outbound marketing. Dat is dan ook niet zomaar. Waarom denk je dat ook de jongere bedrijven zoals bijvoorbeeld Etoro en Takeaway.com nog altijd onderbreken op Youtube of Spotify? Omdat het nog steeds werkt. Je aandacht wordt nog steeds getrokken.

Toen de radio zijn intrede maakte in het begin van de 20e eeuw, zeiden de experts dat het de kranten weg zou vagen. Hetzelfde gebeurde met de komst van de televisie, radio werd misschien overbodig. Het internet zou zowel de rol van de krant, de televisie en de radio over kunnen nemen. Toch bestaan alle drie de media nog steeds. Hetzelfde geldt voor outbound marketing en inbound marketing.

60% van de ondervraagde personen in een onderzoek van DiscoverOrg gaven toe dat een nieuwe leverancier werd overwogen nadat deze zich bekend had gemaakt via een ongewenste telefoon of email.

Zelfs 75% ging overstag om een afspraak te maken na zo’n ongewenst contactmoment. Beide cijfers tonen aan dat uitgaande marketing allesbehalve dood is. Dat neemt niet weg dat het beter is dan inbound marketing of andersom. Wij zien het als het beste twee werelden: de kennis van old school combineren met de technologie van deze tijd. Zo bouw je een soepel draaiende marketing machine voor jouw bedrijf.

Voorbeelden van converterende outbound marketing

Dat outbound marketing al jaren meegaat betekent niet dat het verouderd is. Er zijn innovatieve manieren gevonden om uitgaande marketing converterend te maken en wij zetten er een paar voor je op een rij.

Facebook

Met meer dan twee miljard gebruikers is Facebook nog altijd enorm populair. Facebook is, ondanks de huidige ad problematiek nog altijd een goede plek om potentiële klanten te bereiken. Door actief deel te nemen aan relevante groepen voor je niche en gesprekken te beginnen met anderen over jouw producten creëer je langzaam maar zeker een magneet die gebruikers naar je toe trekt. Bovendien heeft Facebook natuurlijk een schat aan informatie over hun gebruikers verzameld en weten ze precies wie je kunt targetten voor je product. Dat in combinatie met de nog altijd lage advertentiekosten ten opzichte van televisie.

Midroll

Als Podcasts de nieuwe radio zijn dan weet je dat je hier ook kunt adverteren. Dezelfde radio advertenties zoals we die al tientallen jaren kennen maar dan op modernere manier, op een Podcast namelijk. Je moet het meer zien als een persoonlijke aanbeveling van een podcast host. Je koopt feitelijk tijd in bij een podcast presentator die jouw product vervolgens aanbeveelt.Hiermee heb je het voordeel dat de host, in vele gevallen toch als betrouwbaar wordt beschouwd, persoonlijk zorgt dat mensen geïnteresseerd raken in je product.

Uplead

B2B marketing en sales teams verbinden met meer dan 30 miljoen besluitvormers van bedrijven. Je kunt Uplead beschouwen als een lead generation platform waarbij je kunt zoeken op branche, bedrijfsgrootte en zelfs gebruikte technologieën. Bovendien heeft dit platform ingebouwde verificatietool die controleert of het e-mail adres correct is en nog steeds gebruikt wordt. Uplead draait momenteel op volle toeren en het enige waar ze zich mee bezighouden is uitgaande marketing.

de krant bestaat nog steeds ondanks radio, televie en internet

Bron: Pexels

Close.io

Als er ook maar een ding outbound marketing roept is het wel cold calling. Vrijwel de hele wereld haat het om een ongevraagd telefoontje te krijgen, maar zoals we hierboven al met je meegedeeld hebben werkt het nog steeds. Close.io optimaliseert een aantal stappen in dit proces en is zelfs in deze tijden van digitale marketing enorm populair. Het is een tool die je helpt met cold calling, mails en het bouwen van funnels. Zelfs vooraf opgenomen voicemailberichten zijn mogelijk en dat maakt het platform uniek in zijn soort.

cold callling werkt nog steeds

Bron: Pexels

De persoonlijkheid van Inbound marketing

Je hebt nu kunnen lezen dat uitgaande marketing nog steeds werkt. Voor je nu al je inbound marketing processen gaat stopzetten, zijn we verplicht om je ook te wijzen op de voordelen van inbound marketing. We hebben niet gezegd dat je moet kiezen, we zien het namelijk meer als een goede combinatie. Net als dat je je niet alleen bezig kan houden met e mail marketing zul je zoveel mogelijk moeten combineren. Dat kan met inbound marketing als met uitgaande marketing maar het liefst dus met allebei. Marketing automation kan je hier enorm bij helpen, mits je het een en ander correct opzet..

Inbound marketing draait om het maken van langdurige relaties, niet snelle sales, hoewel dat natuurlijk ook altijd welkom is. Uiteindelijk kun je door je content goed af te stemmen op jouw publiek deze bezoekers naar je website trekken. Vanaf dit moment start de customer journey. Een eenmalige bezoeker of klant kun je door uniek te zijn in je benadering en hem constant positief te verrassen terug laten keren tot een fan die jouw bedrijf zelfs promoot bij anderen.

Unieke, relevante content is hierbij enorm belangrijk.Je maakt klantprofielen en speelt zo in op wat je verwacht dat ze willen zien. Als je genoeg data hebt verzameld weet je welke content juist wel of niet werkt en pas je je daarop aan.

3 fases van inbound marketing

De customer journey bij inbound marketing kun je neerzetten in vijf stappen. Bij inbound marketing is het belangrijk te denk aan al deze drie fases zodat je weet waar en aan wie je op het juiste moment content toont.

Top of the funnel (leads)

Als iemand je bedrijf nog niet kent, moet je natuurlijk zorgen voor bekendheid (awareness). Je gaat er voor zorgen dat als je weet wie je wilt bereiken, je deze persoon content laat zien waarvan je verwacht dat het hem of haar aanspreekt of dat het vragen beantwoord van jouw buyer persona’s.

Middle of the funnel (marketing qualified leads)

Nu begrijpen je bezoekers al wat je doet. Het plaatje is duidelijk en nu is het je taak ze te converteren naar leads. Hier kun je bijvoorbeeld unieke content aanbieden in ruil voor een email adres. Zo krijg je de emailadressen van mensen die geïnteresseerd zijn en kun je ze later opnieuw aanspreken

Bottom of the funnel (sales qualified leads)

Dit is het moment waarop je leads klaar zijn om klant te worden en een beslissing te maken. Nu moet het doel van je content dan ook zij kwalificeren, nogmaals aantonen dat jij de beste optie bent of biedt.

Funnels maken en content afstemmen

Bij inbound marketing draait het allemaal om het op het juiste moment aanbieden van de juiste content. Als iemand op zondag zoekt naar hoe hij het beste rozen kan kweken, kan hij maandag al zoeken naar de juiste grond en zaden. Op dinsdag zal hij al de beslissing kunnen maken waar hij al zijn benodigdheden gaat aankopen.

Als je niet bekend bent de customer journey van je buyer persona zal je funnel dan ook niet werken. Daarom dat we je eerst de informatie hierboven hebben gegeven. Bepaal wie je doelgroep is en probeer jezelf te onderscheiden met passende content op elke stap van de funnel.

Het doel van je content moet zijn om op elke stap van de funnel bepaalde vragen te beantwoorden of problemen op te lossen. Zo heeft je lead steeds de indruk dat je voor hem klaar staat en er meegedacht wordt. Zo glijden je leads langzaam in het warme bad dat jij ze aanbiedt en door het constant toevoegen van de juiste ingrediënten is de terugkerende fan of brand ambassador geboren.

Ons oordeel: Outbound marketing werkt het beste samen met inbound marketing

We kunnen niet kiezen en gaan ook niet kiezen bij de vraag wat werkt er beter: inbound of outbound marketing.Wij zijn namelijk van mening dat beide strategieën niet zonder elkaar kunnen. Outbound marketing, hoe traditioneel dan ook is met z’n tijd meegegaan en laat je persoonlijke ads voor een bepaalde doelgroep uitsturen. Cold calling maar zelfs billboards reclame werken nog steeds. Het is wellicht wat minder effectief dan inbound marketing maar het zorgt in ieder geval voor awareness en dat is precies wat je nodig hebt bij een succesvolle inbound marketing campagne.

Met gepersonaliseerde content geef je steeds op het juiste moment het benodigde antwoord voor je klanten. Je zoekt uit wie je buyer persona’s zijn en hoe de customer journey eruitziet. Zo weet je precies welke Call to action knoppen en wat voor soort informatie je op al je pagina’s toont. Denk ook alvast na over de vervolgstap die een klant zou kunnen nemen. Hoe kun je daar op inspringen? je bent je potentiële klant zo elke keer net een stapje voor waardoor hij of zij zich altijd op het gemak voelt bij je. Een converterende outbound marketing campagne leidt een groep geïnteresseerde personen naar je website die je met een vloeiende inbound marketing campagne tot je grootste fan omtovert. Dat is de kracht van outbound marketing en inbound marketing samen.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email