Contentkalender maken: jouw sleutel tot goede contentstrategieën
Laatst geüpdate op 26 juli 2024 om 10:06 am
Maak een contentkalender voor succesvolle contentmarketing. Ondertussen weet iedereen dat bedrijven en ondernemers niet meer om social media en het internet heen kunnen als het gaat om marketinguitingen. Wie niet op deze platformen te vinden is zal een groot aantal potentiële klanten mislopen. Om dit te voorkomen is het van belang om regelmatig posts en content in te plannen.
Het is daarbij van belang om goed na te denken over het doel, de frequentie en het soort content dat geplaatst wordt. Bij een goede contentstrategie hoort een contentkalender. Dit is een essentieel hulpmiddel voor goede en efficiënte contentmarketing. Ontdek hier wat een contentkalender is en hoe een contentkalender gemaakt kan worden die helpt om de marketingdoelen te behalen.
Key Takeaways:
- Een contentkalender helpt bij het vormgeven van de content strategie en het behalen van marketingdoelen.
- Een content kalender laat in één oogopslag zien welke content wanneer, waar geplaatst moet worden.
- Een contentkalender zorgt voor betere communicatie en daarmee een betere en consistente uitvoer van de contentstrategie.
- Een goede contentkalender geeft inspiratie en richting aan het maken van hoogwaardige content.
- Ontdek de juiste contentkalender templates en tools die het creëren en inplannen van content makkelijker maken.
Wat is een contentkalender?
Bedrijven die content marketing serieus nemen plaatsen wekelijks heel wat content. Of dat nu productvideo’s, infographics of whitepapers zijn. Het komt neer op heel wat informatie waar vaak meerdere mensen mee aan de slag zullen gaan. Daar komt bij dat de content op verschillende kanalen en op verschillende momenten geplaatst moet worden. Om hier het overzicht over te bewaren is een contentkalender onmisbaar.
Een contentkalender is een planner waarin staat vermeld wanneer welke content waar geplaatst zal worden. Daarnaast is het mogelijk om aanvullende informatie over de content op te zoeken. In één oogopslag wordt hiermee de planning en stand van zaken duidelijk. In de kalender staat in ieder geval de volgende informatie:
- De datum van publicatie
- De tijd van publicatie
- Het kanaal waar de content gepubliceerd wordt
- Het onderwerp van de content
- De doelgroep van de content
- Benodigde middelen zoals afbeeldingen of video’s
- Wie verantwoordelijk is voor de publicatie
Waarom een contentkalender?
Een contentkalender geeft overzicht aan iets wat anders zeer onoverzichtelijk is. Met één blik op de kalender zal duidelijk worden wat wanneer geplaatst moet worden. Door deze informatie te noteren in de contentkalender wordt ook duidelijk waar nog gaten zitten. Hierdoor kunnen de gaten op tijd opgevuld worden met de juiste posts.
Een contentkalender zorgt er ook voor dat het makkelijker is om met meerdere mensen aan de contentstrategie te werken. Dat maakt het een handig hulpmiddel voor grote bedrijven, maar ook voor kleine ondernemers is het een handig hulpmiddel. Een contentkalender geeft namelijk de mogelijkheid om content weken, zo niet maanden vooruit te plannen. Hierdoor hoeven ondernemers niet meer dagelijks met content bezig te zijn.
Een andere reden om een contentkalender te gebruiken is de mogelijkheid om in te spelen op speciale data. Zonder planning is het makkelijk om speciale data zoals Koningsdag, Moederdag, de ‘dag van de secretaresse’ en andere speciale dagen te vergeten. Als een koffiezaak de ‘dag van de koffie’ vergeet, is dat toch een gemiste kans. Met een contentkalender zullen die dagen niet meer zomaar over het hoofd worden gezien.
De voordelen van een contentkalender op een rijtje:
- Een contentkalender brengt structuur aan – Een contentkalender zorgt dat het plaatsen van content geen ad hoc klusje meer is. Het zorgt voor een goede en gelijkmatige verspreiding van content die consistent geplaatst wordt. Consistentie is heel belangrijk als het gaat om content. Het zorgt dat de doelgroep regelmatig content ziet en zich verbonden blijft voelen met de organisatie.
- Een contentkalender is efficiënter – Een contentkalender maakt het mogelijk om vooruit te plannen. Dat is makkelijker en efficiënter dan er dagelijks voor een korte periode mee bezig te zijn. Door automatisch inplannen kan tot weken en zelfs maanden vooruit gewerkt worden.
- Een contentkalender maakt samenwerken makkelijker – Bedrijven waarin met meerdere mensen aan contentmarketing wordt gewerkt kunnen niet om een goede planning heen. Alleen op die manier kan het overzicht bewaard worden en weet iedereen wat de taken en verantwoordelijkheden zijn.
- Helpt bij het behalen van marketingdoelen – Content maak je uiteindelijk om de doelgroep aan te trekken en vast te houden. Door consistent content in te plannen en dit te doen op basis van de contentstrategie is het makkelijker om de marketingdoelen te behalen.
- Een contentkalender helpt bij het analyseren – Het mooie aan contentmarketing is dat het resultaat meetbaar is. Dankzij Google Analytics en andere tools is het mogelijk om te meten wat het effect is van bepaalde content. Zo is het mogelijk om te zien hoe vaak er op een link in de post is geklikt. Dit helpt om te achterhalen welke content wel en niet werkt. Hierdoor kan de contentstrategie voor de toekomst nog verder verbeterd worden.
Organisaties die ervoor kiezen om geen contentkalender te gebruiken kunnen hier negatieve gevolgen van ondervinden. Het leidt er vaak toe dat er niet consequent gepost wordt. Daarbij worden de marketingdoelen snel uit het oog verloren. Het gevolg kan zijn dat de doelgroep niet zo goed weet waar het bedrijf voor staat. Dit zorgt ervoor dat ze zich minder betrokken voelen en mogelijk bij de concurrent gaan kijken.
Hoe maak je een goede contentkalender?
De vraag is nu natuurlijk, hoe maak je een marketing kalender of content kalender? Er zijn verschillende manieren om een contentkalender te maken. Er zijn verschillende tools, maar veel bedrijven kiezen er simpelweg voor om een contentkalender in Excel te maken. Een spreadsheet geeft voldoende ruimte om alle benodigde informatie in te vullen en toch overzichtelijk te blijven.
Maar dit is vooruit lopen op de zaken. Voordat de gegevens ingevoerd kunnen worden in een spreadsheet moeten een aantal stappen doorlopen worden. Dit is het stappenplan voor het maken van een goede contentkalender:
1. Bepaal het doel van de content
Allereerst is het van belang om te bepalen wat het doel is van de content die geplaatst zal worden. Een doel kan zijn om meer naamsbekendheid te krijgen. Ook het genereren van leads en retentie kan een doel zijn. Vaak gaat het plannen van content om het verkrijgen van een e-mailadres. Dit e-mailadres kan vervolgens voor e-mailmarketing gebruikt worden. Dit geeft de kans om meer over het bedrijf te vertellen en dieper op onderwerpen in te gaan. Het is mogelijk om meerdere doelen te kiezen en daar de content op af te stemmen.
2. Doe onderzoek naar de doelgroep
De volgende stap is om meer te weten te komen over de doelgroep. Als er al een contentstrategie is, is er waarschijnlijk al een doelgroeponderzoek gedaan. Is dat nog niet het geval, dan is het van belang om in dit stadium meer te weten te komen over de doelgroep. Daarbij is het van belang om zoveel mogelijk vragen te stellen.
Beantwoord deze vragen om de doelgroep in beeld te krijgen:
- Welke leeftijd heeft de doelgroep?
- Wat is het opleidingsniveau van de doelgroep?
- Bestaat de doelgroep uit mannen of vrouwen?
- Op welke online kanalen is de doelgroep te vinden?
- Wat voor interesses heeft de doelgroep?
- Met welke problemen en uitdagingen heeft de doelgroep te maken?
Hoe meer informatie bekend is over de doelgroep des te beter. Om aan deze informatie te komen kan contact opgenomen worden met bestaande klanten. Een andere optie is om de statistieken van Google Analytics en de social mediakanalen te bekijken. Hieruit kan in ieder geval opgemaakt worden wat het geslacht en leeftijd van de doelgroep is en welke kanalen ze het meeste gebruiken.
3. Kies de kanalen
Er zijn een groot aantal kanalen die gebruikt kunnen worden om de doelgroep te benaderen. Denk hierbij aan Facebook, TikTok, Instagram, LinkedIn, YouTube en Snapchat. Houdt bij het kiezen van de kanalen rekening met de doelgroep. Een wat oudere doelgroep zit niet op Snapchat zitten, maar wel op Facebook.
Kies een aantal kanalen die het beste aansluiten bij de potentiële klant. Houdt hierbij ook alvast rekening met de content die gemaakt gaat worden. Als het bedrijf niet de beschikbare middelen heeft om video’s van hoge kwaliteit te maken dan is YouTube niet het beste kanaal. Er kan dan beter voor een kanaal zoals Facebook of Instagram gekozen worden. Hier kunnen ook video’s geplaatst worden, maar het draait vooral om afbeeldingen.
Een tip is om ook op de andere kanalen een account te claimen. Dit is om te verzekeren dat de naam niet door iemand anders wordt gebruikt. Daarbij is het goed om voorbereid te zijn op mogelijke veranderingen in de toekomst. Misschien trekt de doelgroep over een paar jaar wel naar een ander kanaal. Wees daarop voorbereid.
4. Bepaal de content
De volgende stap is het bepalen van de content die geplaatst gaat worden. Er zijn heel veel verschillende soorten. Het is van belang om de soorten te kiezen die aansluiten bij de doelgroep. Als het bedrijf al eerder content geplaatst heeft kan de benodigde informatie uit eerder verkregen data gehaald worden. Is dit het begin van contentmarketing dan is het aan te raden om voor een breed aanbod te kiezen.
Na een tijdje kan in dat geval gekeken worden welke content en onderwerpen het beste aanspreken. Hiermee kan in kaart gebracht worden welke content maakt dat de doelgroep doorklikt of hun e-mailadres afgeeft. Met behulp van deze informatie kan men content maken die de doelgroep op de juiste manier weet te benaderen.
Voorbeelden van content:
- Infographics
- Promotionele post
- E-book
- Artikel over casestudy
- How-to-gids
- Kijkje achter de schermen
- Live stream
- Reviews
- Poll
- Samenwerking met influencer
Het invullen van het uiteindelijke content maken gaat nog wel wat tijd in beslag nemen. Het is uiteindelijk het belangrijkste onderdeel. Maak content die de juiste onderwerpen bespreekt en die helpt bij het vertellen van het verhaal van het bedrijf. Daarbij is het goed om te weten dat de doelgroep altijd minder weet van de organisatie. Laat zien waar de organisatie voor staat en welke kennis in huis is. Dat zal de potentiële klant zeker waarderen.
Wees daarbij ook niet bang om voor een persoonlijke benadering te gaan. Deel pijnpunten, moeilijke periodes en laat zien welke mensen achter het bedrijf zitten. Doe dit door een kijkje achter de schermen te geven of meer te vertellen over de oprichting van de organisatie.
5. Bepaal wat er op de contentkalender komt
Bepaal welke informatie op de contentkalender vermeld moet worden. De basis bestaat uit de dag en tijd van het publiceren inclusief de titel van de content. Extra zaken die opgenomen kunnen worden in de contentkalenders zijn de volgende:
- De tekst van de post
- De video of afbeeldingen behorende bij de content
- Links die in de content verwerkt moeten worden
- Hashtags die gebruikt moeten worden
- Eventuele publicatie die gepost moet worden zoals een e-book of casestudy
- De status van post
6. Bepaal wie de content kalender gaat beheren
Ondernemers die alleen zijn hebben vanzelfsprekend de verantwoordelijkheid over de gehele contentkalender en het plaatsen van de posts. Als het gaat om een groter bedrijf is het verstandig om taken en verantwoordelijkheden toe te kennen aan meerdere collega’s. Stel één of twee mensen aan die de eindverantwoordelijkheid hebben. Deze mensen zorgen ook voor het delegeren van de taken en controleren of alle posts op tijd worden ingepland.
Hoe maak je een goede content planning?
Het invullen van de contentplanning kan voor veel bedrijven nog wel eens lastig zijn. Zeker voor mensen die daar nog geen ervaring in hebben. Gelukkig zijn er een aantal hulpmiddelen die hierbij kunnen helpen. Allereerst is het goed om te weten dat er verschillende tools en templates zijn om een contentkalender te maken. De stap van het bedenken van een format voor het maken van een contentkalender kan in dat geval overgeslagen worden.
Gebruik een contentkalender template
Het is niet nodig om zelf het wiel uit te vinden. Er zijn heel veel opties om een contentkalender template te vinden. Een content kalender template is meestal een contentkalender in Excel die helpt om een overzichtelijke planning te maken. Er wordt onder andere gewerkt met kleuren voor specifieke onderwerpen. Online zijn een groot aantal gratis contentkalender templates spreadsheets te downloaden.
Maak een eigen contentkalender in Excel
Wie wat langer met een contentkalender werkt zal merken dat een contentkalender template niet altijd voldoende is. Door de tijd heen worden individuele behoeftes duidelijk die nog niet verwerkt zijn in een template. In dat geval is een eigen contentkalender maken een beter idee. Excel is daar een prima optie voor, maar het kan ook in Google Spreadsheets.
Voor een eigen contentkalender spreadsheet is het aan te raden om per maand een apart blad te maken. Vermeld bovenaan de maand en het jaar. Maak vervolgens zeker zeven kolommen aan. Dit is de inhoud die per kolom vermeld kan worden:
- Datum van publicatie
- Naam van de content
- Content vorm
- Status van plaatsing
- Waar te plaatsen
- Link naar de content
- Extra informatie zoals hashtags en links die gebruikt moeten worden
Contentplanning tools
Er zijn tal van tools die het maken van een contentplanning nog makkelijker kunnen maken. Het is mogelijk om hiervoor een tool als Later of Publer te gebruiken. Dit zijn tools die het mogelijk maken om een overzichtelijke contentkalender te maken. Een grote plus voor wue deze tools gaat inzetten is dat via deze tools ook direct content gepubliceerd kan worden op verschillende socialmediakanalen. Dat kan gaan om direct publiceren, maar content kan ook ingepland worden voor publicatie op een later moment.
Deze tools zijn zowel als gratis versie als betaalde variant te gebruiken. De gratis versie werkt prima voor kleine ondernemers. Een nadeel is dat het aantal social media accounts dat gekoppeld kan worden beperkt is. Bovendien kunnen er een beperkt aantal social media posts ingepland worden.
Voor grotere bedrijven is het aan te raden om een betaald account te gebruiken. Deze accounts hebben de volgende voordelen:
- Onbeperkt aantal social media accounts
- Extra beheerders toevoegen
- Onbeperkt posten en inplannen
- Onbeperkte media-opslag
- Analyse tools
- Aanbevelingen voor hashtags
- Aanbevelingen voor het juiste moment om te posten
- Veelgebruikte zoekwoorden
Kies het soort contentkalender dat het beste aansluit
De drie genoemde opties voor een contentkalender hebben allemaal hun eigen voordelen en nadelen. Welke uiteindelijk gekozen wordt is afhankelijk van persoonlijke voorkeuren. Een gratis contentkalender template is een eenvoudige optie om mee te beginnen. Het geeft iemand die nog niet eerder een contentkalender heeft gemaakt houvast om voor het eerst met het inplannen van content aan de slag te gaan.
De andere optie is om content planning tools te gebruiken. Ook dit is een prima contentkalender voor zowel beginnende ondernemers als bedrijven die al langer een content strategie gebruiken. Het grote voordeel hiervan is dat het vanuit de contentkalender mogelijk is om direct content in te plannen. Daarbij geeft het praktische tips over hashtags en laat de tool het juiste moment zien om content te plannen.
Toch zitten ook aan contentkalender tools beperkingen. Zelf een content kalender maken is een goed alternatief. Hierin kunnen alle belangrijke punten worden opgenomen. Voor bedrijven die het moeilijk vinden om zelf een contentkalender te maken is er nog een andere optie. Het is mogelijk om het maken van een contentkalender uit te besteden. Deskundigen kunnen op basis van de voorkeuren een passende content planning maken. De juiste experts zijn te vinden op Sortlist.
Gebruik een inhaakkalender
Een inhaakkalender is een kalender met daarop data van speciale dagen en evenementen. Dan hebben we het niet alleen over kerst, tweede paasdag en Valentijnsdag, maar ook over andere unieke dagen en evenementen. Denk hierbij aan de ‘dag van de aarde’, ‘dag van de secretaresse’, de ‘dag van de grap’ of ‘ chocolademousse dag’.
Er zijn online verschillende voorbeelden van inhaakkalenders te vinden. Op deze kalenders zijn honderden bijzondere dagen te vinden. Kies de dagen die aansluiten bij wat de doelgroep bezighoudt en waar het bedrijf voor staat. Dit maakt content maken weer een beetje makkelijker. Voer deze data alvast in de contentkalender in en plan daaromheen de andere content.
Conclusie: Het geheim van een goede content kalender
Een contentkalender is een belangrijk hulpmiddel in content marketing. Het helpt structuur te geven, verbetert de communicatie met collega’s en geeft richting als iemand zelf niet genoeg inspiratie heeft.
In een contentkalender wordt vermeld wanneer welke content gecreëerd zal worden en wat het moment is om deze content te plannen. Zeker in een wat grotere onderneming is een contentkalender onmisbaar. Het is een belangrijk onderdeel om de doelen van de content marketing te behalen.
Een goede content kalender zorgt dat het werk voor alle collega’s makkelijker wordt. Niet alleen helpt het om te bepalen welk stukje content gemaakt moet worden. Het zal ook de statistieken in kaart brengen. Dat gaat helpen bij het op de juiste manier invullen en aanpassen van de content.
Bedrijven die nog niet eerder met een contentstrategie of contentkalender gewerkt hebben kunnen hier wat moeite mee hebben. Het maken van een contentkalender is bovendien aardig wat werk. Zowel het maken van een goede contentkalender als het maken van een contentstrategie en het maken van content kan uitbesteed worden aan professionals. Sortlist kan helpen bij het vinden van de juiste professional.
Faq: Alles over het belang van een content kalender
Lees hier de meest gestelde vragen over het maken van een contentkalender, een contentkalender gebruiken en hoe de planning van content het beste weer te geven.
Wat houdt een contentkalender in?
Een contentkalender is een planning voor de content die op social media of op de website geplaatst zal worden. Het geeft ondernemers en collega’s onderling inzicht in de content die de komende tijd geplaatst gaat worden. In deze planning staat onder andere vermeldt wat het type content is, wat de doelen van de content zijn en wanneer die ingepland moet worden.
Hoe maak je een contentkalender?
Een veelgestelde vraag is, hoe maak je een contentplanner? Het zelf maken van een contentkalender kan uitkomst bieden voor ondernemingen die niet voldoende middelen hebben om te investeren in een planner voor de content marketing. Het werkt als volgt, open een Excelsheet en voer minstens zeven kolommen in. Vermeld bovenaan de kolommen de datum, titel, status en overige extra informatie. Hierbij kan zelf besloten worden wat allemaal toegevoegd wordt. Voer vervolgens alle content in zodat iedereen die de kalender leest weet wat, wanneer, waar gepost moet worden.
Wat is een contentkalender template?
Om het publiceren van content makkelijker te maken is het mogelijk om een content kalender template te gebruiken. Dit is een content kalender voorbeeld die alleen nog zelf ingevuld moet worden. Het gaat meestal om een gratis template die een uitkomst biedt voor iedereen die nog niet zoveel ervaring heeft met contentplanning. Het geeft een duidelijk overzicht en laat in één oogopslag zien welke content wanneer geplaatst moet worden.
In de content planning is ruimte om het onderwerp en soort content te plannen. Daarnaast kan erin vermeld worden wie verantwoordelijk is en wie met de verschillende soorten content aan de slag gaat. Het is op deze manier een stuk eenvoudiger om structuur in de contentstrategie aan te brengen.
Waar vind ik een contentkalender template?
Een contentkalender voorbeeld of contentkalender template is eenvoudig online te vinden. Een dergelijke contentkalender wordt vaak gratis aangeboden door online-marketingbureaus. Het zelf maken van een contentkalender kan ook uitkomst bieden als de juiste contentkalender niet gevonden wordt. Gebruik hiervoor een Excel spreadsheet waar zowel het onderwerp, de data en het tijdstip in vermeld worden. Daarnaast is een belangrijk onderdeel welke collega’s verantwoordelijk zijn en wie de content maakt.
Is een contentplanner alleen voor social media?
Een contentstrategie en contentkalender is niet alleen voor social media geschikt. Een contentkalender helpt ook bij het inplannen van een ander type content. Afhankelijk van de doelen en behoeften van de doelgroep kan ook andere content gemaakt worden. Denk hierbij aan een artikel over de ontwikkelingen binnen het bedrijf. Een SEO blog waarin belangrijke zoekwoorden worden verwerkt of een overzicht van statistieken over een bepaald onderwerp.
De contentkalender is hier de juiste plek voor, maar weet wel dat nog steeds in één oogopslag alles duidelijk moet zijn. Werkt dat niet dan is het het beste om een tweede contentkalender te maken voor de nieuwe content.