Content marketing vaagt tijd voor
Reclame & Marketing

Bouw jouw merk op dankzij doelgerichte en waardevolle content

5,00/5(1)

Met een sterke contentmarketingstrategie, zal je in staat zijn om een verbinding te maken met jouw consumenten en een betrouwbare relatie met hen op te bouwen, wat uiteindelijk zal leiden tot een grotere verkoop. Content marketing is essentieel voor alle merken om zich te onderscheiden. Maar voor een effectieve contentmarketingstrategie met een verhoogde ROI heb je een duidelijk gedefinieerde strategie nodig om epische content te creëren en met succes jouw consumenten te bereiken.

Wat is content marketing en waarom is het essentieel voor jouw merk?

“Content Marketing is een marketingtactiek dat draait om het bouwen en onderhouden van relaties met doelgroepen door middel van het creëren en publiceren van content. Door doelgroepen te trakteren op waardevolle en relevante content, versterkt de band met het merk en creëert men een status van thought leadership. Prospects en klanten zien de content aanbieder als opinieleider en vak-kenner waardoor de kans op een zakelijke transactie groter is.”

B2B Marketeers

Content is heel breed en is allesomvattend: artikels, berichten, afbeeldingen, video’s, infographics, illustraties, games, productbeschrijvingen, tutorials, case studies, advertenties, getuigenissen, en alle informatie over jouw merk en nog veel meer. 

Maar wat heb je aan het creëren van content? Wel hier komt het:

  • Je bouwt vertrouwen tussen je klanten en je merk door je kennis en knowhow aan te tonen
  • Je trekt ze aan, behoudt ze en zet ze om in trouwe klanten
  • Positieve perceptie van jouw van het merk kan hen beïnvloeden 
  • Je consolideert je imago als merk
  • Leidt tot meer verkoop, een grotere loyaliteit aan jouw merk en extra stakeholders.

We herinneren ons allemaal nog dat Nutella met deze geweldige personalisatiecampagne kwam.

Via de “Your Nutella, Your Way” -campagne gebruikt Nutella haar naam, professionele terminologie en informatie om de labels van haar pot choco aan te passen om een ​​unieke en gepersonaliseerde merkervaring te creëren. Door deze eenvoudige contentmarketingstrategie moedigt Nutella zijn jonge consumenten aan om merkambassadeurs te worden en merken en producten te delen op sociale media. Daarnaast stimuleerde Nutella ook hun verbinding met elkaar en met het merk. Als gevolg hiervan heeft de campagne “Your Nutella, Your Way” de merkbekendheid op sociale media vergroot, waardoor de verkoop is toegenomen en de relatie tussen jonge consumenten en merken is versterkt.

Een geweldige  contentmarketingstrategie ontwikkelen kan je omzet verhogen

Wijs een specifiek budget en team toe aan jouw contentmarketing

Allereerst moet je een budget en middelen toewijzen aan contentmarketing. Een toegewijd team binnen jouw marketingafdeling moet worden opgezet met als enige focus het ontwikkelen van een strategische roadmap en het uitvoeren van jouw contentstrategie.

Om zo effectief mogelijk te zijn, moet je je contentstrategie integreren in je marketingstrategie en moet je het opbouwen naast je marketingstrategie. Dit stelt je in staat om consistent te zijn op het vlak van marketing en om te voldoen aan je marketingdoelstellingen.

Definieer wie jouw consumenten zijn om contentmarketing onder de knie te krijgen

Om contentmarketing onder de knie te krijgen, moet je één simpele regel volgen:

Zorg ervoor dat de consumenten de kern zijn van jouw contentstrategie. Dit kan niet genoeg benadrukt worden: De consument komt eerst!  Je moet elke vorm van content op maat maken voor elk van je consumentensegmenten. Je moet je content aanpassen aan je doelpubliek waardoor verschillende doelgroepen met andere behoeften andere content nodig zullen hebben.

Begrijp wat jouw consument wilt en nodig heeft

Eenmaal de doelen zijn vastgesteld is het moment aangebroken om de consument beter te begrijpen. Wie zijn ze? Wat zijn hun behoeften, hun problemen en uitdagingen en hun ambities? Hoe gedragen ze zich ten opzichte van jouw categorie en merk? Waar zijn ze in het consumenten kringloop? Hoe winkelen ze? Welke informatie willen ze? Wat zijn hun gewoontes op het gebied van sociale media?

GoPro heeft hier duidelijk geen moeite mee gehad.

Bij GoPro draait het om het feit dat  consumenten avonturiers zijn  die graag hun prestaties delen. Door hen in staat te stellen hun passies vast te leggen en hen vervolgens te inspireren om hun avonturen te delen met hun vrienden en de wereld, laat GoPro zien hoe het merk en het product naadloos aansluiten bij de avontuurlijke levensstijl van de consument. Door middel van deze door de consument. Dankzij deze contentcampagne gemaakt door consumenten gaat het merk als in dialoog met zijn consumenten en versterkt hiermee de identiteit van het merk, namelijk ‘capture + share your world’.

Definieer de doelen van jouw contentstrategie

Voordat je content maakt, moet je het doel van je contentstrategie bepalen, en het doel zal afhangen van je doelgroep. Het doel zal ook sterk afhangen van waar jouw publiek zich bevindt in de consumer journey. 

Vier gouden regels om content te maken

Zodra je jouw consument in kaart hebt gebracht en het doel van je contentstrategie hebt geschetst,is het tijd  om waardevolle en doelgerichte content creëren. De relevantie en waarde van jouw content moet worden gedefinieerd, niet door jezelf, maar door jouw consumenten. De content die je creëert moet interessant zijn voor je publiek en nuttig zijn.

Het geheim voor geweldige content is:

Bied oplossingen voor je consumenten

Je zult in staat zijn jouw publiek te begrijpen door hun behoeften, problemen en uitdagingen te verzamelen. Hierdoor ga je hen helpen door hun problemen op te lossen en aan hun uitdagingen te beantwoorden via content. Zorg ervoor dat jouw content altijd een oplossing biedt aan de consument.

Wees op de hoogte

De content moet worden gemaakt door experts met kennis en ervaring over een bepaald onderwerp. De expert zorgt ervoor dat de content boeiend en inspirerend is. Hierdoor zal het door jouw publiek als geloofwaardig, authentiek en waardevol worden ervaren en dit zal een positieve reflectie zijn op jouw merk.

Communiceer over je merkboodschap

Je moet je merkboodschap altijd centraal stellen. De merkboodschap moet worden aangepast aan je doelgroep en hun behoeften, en moet impact hebben op hen. En via jouw merkboodschap zou je je publiek moeten informeren over jouw merk,  jouw producten en hun voordelen. Dit zal ertoe leiden dat jouw content en jouw merk onvergetelijk zijn en dat je een sterkere relatie met je consumenten opbouwt.

Gebruik de tone of voice van je merk

Tot slot moet jouw schrijfstijl en -toon overeenkomen met de tone of voice van jouw merk. Een merk moet consistent zijn op alle touchpoints, en contentmarketing is geen uitzondering. De schrijfstijl van jouw content moet daarom een afspiegeling zijn van jouw merk en jouw merkwaarden versterken.

Wat kunnen we hieruit leren?

Verschillende doelgroepen met verschillende behoeften en uitdagingen vereisen een verschillende soort content met verschillende boodschappen die door verschillende experts worden gecreëerd. Door deze epische content onderscheid je je merk en producten van de drukke markt.

Hou de verspreiding van je content in het oog

Om ervoor te zorgen dat jouw content de hoogste impact heeft en dat jouw content marketing zijn ROI verhoogt, moet je het op de juiste plaatsen voor je publiek verspreiden op plaatsen waar het voor hen beschikbaar is. Door jouw doelgroep te begrijpen, begrijp je hun gewoontes, de platformen die ze gebruiken en de informatie die ze zoeken. Jouw content moet gemakkelijk te vinden zijn door jouw publiek, zelfs als zij er niet naar op zoek zijn. Zo niet, dan zal je nooit je consumenten bereiken en zullen je inspanningen tevergeefs zijn.

Om jouw content nog effectiever te distribueren, moet je de influencers van je consument bereiken en met hen samenwerken om jouw content te ontwikkelen, te creëren en verspreiden. Influencers zorgen ervoor dat jouw content exponentieel wordt verspreid en alsnog geloofwaardiger en authentieker wordt ervaren. Daarnaast moet je je merkambassadeurs stimuleren waardoor ze je gaan helpen om je content en je merkboodschap te delen.

Optimaliseer je content om de betrokkenheid van de consument te vergroten

Je moet ook je content optimaliseren volgens het platform waarop je het verspreidt. Bepaalde soorten content zullen beter worden ontvangen en meer impact hebben op bepaalde platforms, en niet op andere. Je zult dus je content moeten aanpassen aan de verschillende platformen waarop je het gaat delen.

Visit Scotland ontwikkelt content om consumenten in staat te stellen Schotland te ontdekken en hen te inspireren om Schotland te bezoeken. Door middel van prachtige foto’s, scherpzinnige routes, diverse listings en gerichte evenementen benadrukt het merk de grote verscheidenheid aan ervaringen die beschikbaar zijn. Om de consument te bereiken, optimaliseert Visit Scotland zijn content en verspreidt deze via zijn website, TripAdvisor en andere reiswebsites. Visit Scotland heeft ook op zijn merkambassadeurs; de toeristen, de lokale bevolking, gemeenschappen en bedrijven worden aangemoedigd om hun Schotse ervaringen op grote schaal te delen.

Verhoog je ROI: 5 manieren om de effectiviteit van je contentmarketing te volgen

Om het succes van je campagne te begrijpen en de ROI te verhogen, moet je de resultaten ervan volgen. Je moet je tracking criteria vastleggen bij het plannen van je contentstrategie en voordat je content campagne van start gaat. De criteria om de effectiviteit van je content te volgen, zijn afhankelijk van het doel van je contentstrategie.

Hier zijn 5 criteria om de effectiviteit van je contentmarketing te volgen:

Engagement

Voor elk campagne moet je de betrokkenheid opvolgen. Alle content moet boeiend en inspirerend zijn om het publiek effectief aan te trekken. Hoeveel mensen delen je content? Wie deelt het? Hoeveel reageren er op je inhoud? Hoeveel mensen volgen je merk nu op social media?

Distributie

Als het doel van je contentstrategie merkbekendheid is, moet je ook de distributie van je content meten. Hoeveel mensen bekijken je content? Wie bekijkt je inhoud? Hoeveel tijd besteden ze aan het bekijken van je content?

Click Through

Wanneer je doel merkbekendheid is dan hou je best de click through rate van je content extra in de gaten. Hoeveel mensen klikken op je Call To Action? Wie klikt erop? Welke extra informatie zoekt je doelgroep?

Verkoop

Indien jouw verkoop te laten groeien het doel is, moet je je verkoop traceren. Wat zijn je omrekeningskoersen? Hoe veranderen je consumer journey? Hoe evolueren de winkelmanden van je consumenten?

Verandering van merkimago

Tot slot, wanneer je jouw merkimago wilt veranderen moet je associaties rond je imago meten en weten hoe deze verschuiven in het hoofd van je consumenten.

Conclusie

Contentmarketing is essentieel om je merk te ontwikkelen en te laten groeien. Met een sterke contentstrategie ben je in staat om een verbinding te maken met jouw consumenten en een vertrouwensrelatie met hen op te bouwen. Dit kan uiteindelijk leiden tot een grotere omzet. En om contentmarketing onder de knie te krijgen, heb je een duidelijk gedefinieerde strategie roadmap nodig met jouw consumenten als middelpunt  om overtuigende content te maken en met succes jouw consumenten te bereiken.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email