Marketing

Hoe bouw je een inbound marketingstrategie op?

5,00/5(1)

HubSpot definieert inbound marketing als een zakelijke methode die klanten aantrekt door waardevolle content en op maat gemaakte ervaringen te creëren. Dit verschilt van sommige meer traditionele marketingmethoden, die de neiging hebben extravert te zijn. Met externe marketing kan je gemakkelijker strategieën ontwikkelen. Je gaat actief op zoek naar potentiële klanten en neemt meer deel aan bedrijfspromotie.

In deze tijd verdienen inbound marketingstrategieën jouw volledige aandacht. Uit een onderzoek van Invesp bleek dat de kosten van inkomende aanwijzingen 61% lager zijn dan die van uitgaande aanwijzingen – aanwijzingen gegenereerd door inkomende praktijken zijn 54% hoger dan uitgaande aanwijzingen. Dit zijn enkele indrukwekkende indicatoren die de kosteneffectiviteit en algehele effectiviteit van inkomende marketingstrategieën bewijzen.

Dus, hoe bouw je er een?

Zoals je je kunt voorstellen, is alles opgebouwd rond de klant. Dit is het punt van inbound marketing, dit is waar je moet beginnen met het ontwikkelen van jouw strategie …

Creëer een buyer persona

Het beste uitgangspunt is om de kopersrol te definiëren. Hier kan je profielen van ideale klanten aanmaken. Idealiter zou je al voldoende onderzoek moeten hebben om je te helpen jouw doelmarkt te vinden. In deze markt vind je echter veel verschillende soorten klanten. Het doel van de kopersrol is om deze individuele klanten te definiëren en ze in categorieën in te delen.

Om deze persona’s te creëren, moet je nadenken over het volgende: 

  • Leeftijd
  • Geslacht
  • Rente/hobby’s
  • Koopgewoonten
  • Geografische ligging
  • Pijnpunten
  • Doelstellingen
  • Prioriteiten

De lijst gaat maar door, maar je creëert eigenlijk de perfecte klant. Vanaf hier weet je op wie jouw inbound marketingmateriaal is gericht. Dit is het punt van deze stap, het stelt je in staat de rest van de strategie uit te voeren. Anders kunt je doorgaan met het plannen van de inbound strategie, maar wordt er veel geld verspild omdat alles wordt genegeerd.

Als je zaken als pijnpunten en klantprioriteiten begrijpt, krijgt je bovendien inzicht in de behoeften van de klant. Waarom hebben ze jouw product nodig? Wat willen ze? Dit is essentieel om je te helpen bij het maken van content.

Voer trefwoordenonderzoek uit

Sleutelwoorden spelen een cruciale rol in de wereld van inbound marketing. We hebben de neiging om trefwoorden en woordgroepen te associëren met SEO. Wanneer doelklanten op zoek zijn naar jouw product of dienst, voeren ze een Google-zoekopdracht uit met verschillende termen. Het is duidelijk dat je zich op deze zoekwoorden moet richten om de zoekresultaten te verbeteren.

Maar ze geven je ook veel andere informatie over je ideale klant. In wezen laten zoekwoorden zien wat mensen typen wanneer je op zoek bent naar producten / services die betrekking hebben op jouw bedrijf. Daarom kunt je deze sleutelwoorden gebruiken om content te maken. Kijk waar mensen naar op zoek zijn en genereer vervolgens content rond deze termen en onderwerpen.

Het voordeel hiervan is dat je content kunt maken die jouw publiek mogelijk te zien krijgt. Dit heeft ook met hen te maken. Als ze iets zoeken en informatie vinden met betrekking tot hun vraag, zullen ze eerder deelnemen. Hier heb je de mogelijkheid om potentiële klanten te werven en de verkoop te beïnvloeden.

Bij deze stap draait het natuurlijk allemaal om het vinden van de juiste zoekwoorden. Als je een fout maakt, stort jouw hele strategie in omdat je zich op de verkeerde zoekwoorden richt! Daarom is het noodzakelijk om een ​​goede tool voor trefwoordenonderzoek te gebruiken om je te helpen de meest relevante opties te vinden. Backlinko heeft een geweldige link, het toont je de beste links en het is de moeite waard om te combineren om de meest nauwkeurige toewijzing van zoekwoorden te krijgen.

Breng jouw doelen in kaart

Wat heeft het voor zin om een ​​strategie te ontwikkelen zonder doelen te stellen?

Met doelen kunt je jouw prestaties beoordelen en beoordelen hoe succesvol de strategie is. Bij inbound marketing zijn er een paar belangrijke dingen waar je naar wilt kijken:

  • Websiteverkeer
  • Leadgeneratiecijfers
  • Verkeersbronnen
  • verkoop

Dit zijn de meest voorkomende algemene doelen voor een strategie als deze. Maar het is niet ongebruikelijk om ook jouw aanwezigheid op sociale media als doel op te nemen. Veel bedrijven willen hun aanwezigheid vergroten, dus het aantal volgers kan een belangrijke prestatie-indicator zijn.

Het is duidelijk dat de doelen die je kiest, van bedrijf tot bedrijf verschillen. Het beste advies is om ze in te stellen volgens het SMART-raamwerk. Dit is een bepaalde manier van denken die ervoor zorgt dat je geen doelen stelt die onrealistisch zijn en ver buiten jouw bereik liggen. De onderstaande video geeft meer informatie over hoe je deze doelen kunt stellen.

Nu jouw doelen zijn vastgesteld, kunt je gaan nadenken over hoe je verder gaat met jouw strategie. Alles zou deze doelen in gedachten moeten hebben, anders heeft het geen zin om iets te doen.

Kies de belangrijkste elementen van jouw inbound strategie

Je  moet een idee hebben van welke elementen je gaat combineren om jouw inbound marketingstrategie te vormen. In de eerste plaats moet elk bedrijf op zijn minst deze vijf dingen opnemen:

  • SEO
  • Sociale media
  • Contentmarketing
  • PPC-reclame

Zoekmachineoptimalisatie is in een notendop inbound marketing. Het is een manier om klanten en leads naar je toe te brengen, in plaats van uit te gaan en te openhartig over dingen te zijn. Wanneer je jouw website optimaliseert, verbetert je jouw positie en heeft je meer kans om gevonden te worden in jouw belangrijkste zoekopdrachten. Dit maakt jouw contentmarketing dus effectiever.

Social media marketing is ook een integraal aspect van jouw algehele strategie. Het is een andere manier om bezoekers naar jouw website te leiden en de verkoop te beïnvloeden. Het mooie van sociale media is dat het je een enorm bereik geeft en je gemakkelijk je doelgroep kunt vinden. Vanaf hier kunt je sociale media-content maken die jouw publiek aanspreekt, zodat ze je volgen of jouw website bezoeken.

Contentmarketing vormt het grootste deel van jouw inbound strategie. In feite groepeert het veel verschillende ideeën onder dezelfde noemer. Het is duidelijk dat om klanten aan te trekken, je geweldige content moet maken die hun pijnpunten aanpakt en ze betrokken houdt. Het moet informatief en onderhoudend zijn en hun problemen oplossen. Voorbeelden van contentmarketing zijn:

  • Educatieve blogposts / gidsen
  • FAQ-pagina’s op jouw website die vragen beantwoorden
  • E-mails (niet openlijk reclame)
  • Infographics
  • Videos
  • Podcasts
  • Website-content – bestemmingspagina’s

Dit lijkt een lange lijst met dingen, maar er is een eenvoudige manier om contentmarketing gemakkelijker te maken. Het enige dat je hoeft te doen, is veel van jouw content opnieuw te gebruiken. je maakt bijvoorbeeld een informatieve gids die mensen kunnen lezen. Het vertelt ze alles over een product dat je verkoopt, en hoe ze het kunnen gebruiken, enz. Vervolgens maak je van deze blogpost een video. 

Het is technisch gezien een ander stuk content, maar het bevat dezelfde informatie. De reden dat je dit doet, is dat je zich op verschillende delen van jouw publiek richt. Sommigen houden van lezen, sommigen houden van kijken, sommigen houden van luisteren. Door jouw content opnieuw te gebruiken, kunt je meer content produceren zonder dat je veel nieuwe ideeën hoeft te bedenken.

Ten slotte maakt PPC-reclame technisch nog steeds deel uit van het landschap van inbound marketing. Dit komt omdat het een niet-opdringerige advertentiemethode is. Waarom? Omdat jouw advertenties alleen verschijnen als mensen iets zoeken. Niet alleen dat, ze zijn ook relevant voor datgene waarnaar die persoon op zoek is. Het is een slimme manier om leads naar jouw website te trekken, waar je jouw content kunt laten spreken.

Pas jouw aanpak aan voor de juiste leads

Het laatste waar je over moet praten, is hoe je al deze dingen samenbrengt om jouw leads te bereiken. Je moet de dingen vooral benaderen vanuit het perspectief van je inbound funnel. Vaker wel dan niet, maken jouw leads deel uit van een van deze categorieën:

  • Bewustwording (leads helemaal bovenaan jouw funnel)
  • Evaluatie (leads in het midden van je funnel)
  • Aankoop (leads onderaan jouw funnel)

Het is duidelijk dat je jouw leads door alle drie de fasen wilt leiden. Sommigen zullen zich echter al in een ander stadium bevinden dan anderen. Stel dat er een klant is die al veel onderzoek naar jouw product heeft gedaan en op jouw website is beland. Hier bevinden ze zich in de evaluatiefase omdat ze weten waarnaar ze op zoek zijn, maar ze hebben meer informatie over je nodig. Dit is waar je content maakt die op hen is gericht. Hier komen pagina’s met veelgestelde vragen van pas, samen met website-content, om hen meer informatie te geven om hun aankoopbeslissing te stimuleren.

Staat een lead onderaan, dan zijn ze klaar om een ​​aankoop te doen. Hier vertrouwt je op bestemmingspagina’s of e-mailmarketing om deze beslissing te beïnvloeden. je zet voornamelijk alle voordelen uiteen van wat je aanbiedt.

Voor leads bovenaan jouw funnel geeft je een breder scala aan informatie. Dit is waar blogs en video’s / podcasts van pas komen. Ze kunnen onderwerpen uitleggen om leads te helpen het product / de service te begrijpen waarnaar ze op zoek zijn. Vervolgens bouw je hierop voort totdat ze zich een weg banen door de funnel en klant worden!

Samenvattend moet je weten welke methoden bij jouw leads passen op basis van waar ze zich bevinden in de inbound funnel.

Conclusie

Tot slot kan jouw inbound-strategie positieve resultaten opleveren. Er is een uitstekende casestudy die je kunt downloaden en die laat zien hoe een accountantskantoor inbound marketing gebruikte om hun maandelijkse verkeer 18 keer te vermenigvuldigen, 1000% meer leads te genereren en hun blog abonnees met 5.000 te verhogen!

Dus als je nog geen strategie hebt, volg dan de stappen die in deze blog worden beschreven om een ​​strategie samen te stellen die werkt.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email